Forum

Frugttræernes blomster

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 13. april 2019 kl. 7.57

Mine pæretræer her blomster, dvs de er lige ved at springe ud. Hvornår er blomsterne følsomme overfor frost?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. april 2019 kl. 9.52

De er mest følsomme når de er helt åbne og selv da tåler mange frugttræers blomster nogle graders frost. Dine pæreblomster er nok på "ballonstadiet", hvor de har udvidet sig og du kan se kronbladene men hvor du stadig ikke kan se ind i blomsten. På det stadie tåler de væsentligt mere frost. Jeg ville ikke være bekymret for pære, men jeg går frygter lidt for min fersken...

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. april 2019 kl. 11.22

Ferskentræet står med blomsterknopper og venter på varme så de kan springe ud , det har faktisk været godt at vi har haft så lave dagtemperaturer , som har afholdt knopperne fra at springe ud , når vi har udbredt nattefrost , det skulle markant ændre sig i påsken med med varme og ingen nattefrost........

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. april 2019 kl. 12.21

Tja, hos mig er i hvert fald halvdelen af ferskenblomsterne åbne, men der er ikke umiddelbart nogen skader at se. Måske har symptomerne bare ikke nået at udvikle sig...

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. april 2019 kl. 17.36

Mine mirabeller, der i år har blomstret mere end almindeligt overdådigt, er jeg ikke nervøs for.

Min nabo kommer og fælder dem, da de hænger ud over vejen, og vil genere trafikken til hans ejendom. Men da han kom og sagde det, mens de var i fuld blomst, så mente jeg ikke, det skulle være lige nu.

Men han har jo ret. Og har motorsav. Jeg tør ikke selv klatre på stiger til at kunne save dem tilbage. Og de vil jo gro igen. Om ikke andet.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. april 2019 kl. 20.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. april 2019 kl. 21.57

F.Christensen.

Det er ikke så underligt. Abrikostræernes gener er fra varmere himmelstrøg, hvorimod Mirabelletræerne er indfødte i vores klima.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. april 2019 kl. 22.48

Frost ødelægger frugttræernes blomster , og det har ingen betydning hvorfra frugttræet kommer ..........

8 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. april 2019 kl. 8.52

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Olesen, 17. april 2019 kl. 14.35

Tyske frugtavlere sprøjter vand på knopper for at hindre frostskader:

vejr.tv2.dk/2019-04-15-avlere-bruger-bobler-af-is-til-at-beskytte-aebleblomster-mod-frost?cid=tv2.dk:Avlere%20bruger%20bobler%20af%20is%20til%20at%20beskytte%20%C3%A6bleblomster%20mod%20frost%20:article

Vandet afgiver varme inden det fryser, og temperaturen når ikke under nul grader, før alt vandet er frosset.

Nyt svar til emnet »Frugttræernes blomster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Frugttræernes blomster

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider