Forum

Formere frugttræer/kirsebær

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Pedersen, 18. april 2019 kl. 15.04

Hej.
Vi har flere frugttræer i vores have, flest kirsebær, de er alle podede fra planteskoler.
Mit udgangspunkt er særligt stevnsbær kirsebær, da jeg ikke kan hente rodskud til at få et rodægte træ, var en tanke om man evt. kunne putte en pose over en gren, lade det selvbestøve blomsterne og derved undgå krydsbestøvning, for dernæst at plante disse kerner og få "rene" rodægte stevnsbær/frugttræer ?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. april 2019 kl. 17.41

Prøv at stiklinge formere , jeg ved ikke om det virker på kirsebær , men det lykkedes for mig med en japansk kirsebær ......

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. april 2019 kl. 20.29

Du får ikke stevnsbær ud af at lade den selvbestøve. Det bedste ville være at få fat i nogle grundstammer og pode dine favoritter på dem. Det er vist fuglekirsebær man bruger til grundstamme for kirsebær.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. april 2019 kl. 20.39

Stevnsbær er vel det fuglekirsebær, der groede på Stevns, så det er vel ret stabilt ved bestøvning med andre stevnsbær.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. april 2019 kl. 20.52

Det er en surkirsebær.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Pedersen, 25. april 2019 kl. 20.15

Tak for jeres svar.
Jeg giver det et forsøg, har sat pose over grene inden blomsterne nåede at springe ud.
Så må årene der kommer vise resultatet af det.

Nyt svar til emnet »Formere frugttræer/kirsebær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Formere frugttræer/kirsebær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider