Skrevet af: Freya Grossmann, 18. april 2019 kl. 18.35
www.dr.dk/nyheder/regionale/midtvest/grib-hakkejernet-saadan-bliver-din-have-god-og-sund-uden-gift
Salget af pesticider til private falder, hurrah!
Skrevet af: Lars Holt, 18. april 2019 kl. 20.37
Ja, det er meget positivt.
Vi har en vinplante på Næstved kaserne.
Den skranter, for selv om vi har bedt gartneren om at holde op med at bruge Round-up i nærheden af planten, så kommer han/hun for tæt på. Vi har endda luget hele det stykke, hvor der ikke skal sprøjtes!
Om det er dampene, der skader planten, eller om det går ned i rødderne, ved jeg ikke, men meget skadeligt er det!
Private har fået forbud mod at købe sprøjtegifte. Nu må tiden være kommet til "varmemestrene".
Skrevet af: Claus K Madsen, 18. april 2019 kl. 21.28
Lars, den skulle vel ikke stå et sted hvor der bliver saltet om vinteren?
Skrevet af: Lars Holt, 18. april 2019 kl. 22.06
Nej, der er over 50 m til vej, og vejen ligger noget lavere end vinplanten.
Og stien, der ikke bliver saltet, er 10 meter fra vinplanten.
Der er en græsplæne mod syd og kasernebygningen mod nord.
Det er den halve meter mellem bygning og græsplæne, hvor vinplanten gror (sådan da) at der bliver sprøjtet.
Og der er ingen tvivl hos os om, at det er sprøjtegiften, der er skurken (eller er det gartneren?).
Skrevet af: Freya Grossmann, 19. april 2019 kl. 8.26
Til gengæld er kommunerne blevet mere bevidste om, ikke at sprøjte fortove og grønne områder. Flere kommuner byder også ind på "giftfri have", så en dag kommer viceværterne også med. Udfordringen for dem er jo også nedskæringer, så de skal nå mere med færre hænder.
Skrevet af: Lars Holt, 19. april 2019 kl. 9.00
I vores tilfælde har vi jo tilbudt (ved at gøre det) at fjerne ukrudt i nærheden af vinplanten.
Skrevet af: Tom Andersen, 19. april 2019 kl. 10.00
@Lars
Jeg tror han bruger et jordmiddel - oplevede det engang hvor vi boede til leje - gårdspladsen (pigsten) blev vandet med atrazinholdigt middel og tomaterne langs sydvæggen døde efter første regnskyl.
Gårdspladsen var steril resten af den sommer!
Skrevet af: Lars Holt, 19. april 2019 kl. 10.11
Det bliver det vist ikke bedre af!
Jeg passer ikke personligt vinplanten, så jeg ved ikke om det er RoundUp eller et andet ukrudtsmiddel.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Godt nyt om pesticider