Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. april 2019 kl. 17.39
Jeg har tømt min grønne beholder til husholdningsaffald. Umiddelbart ser denne kompost meget mere “fed og fyldig” ud end komposten fra varmkomposteringen. Noget af den fede kompost skal bruges i mit frilands tomatbed. Jeg blander med 1/3 sand. Er det nok?
Der var så mange orme i komposten omkring lugen at jeg kunne smide flere skovlfulde orm op i andre kompostdynger. Kan ormene overleve der, så længe der ikke er gang i varmkomposteringen?
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 27. april 2019 kl. 21.01
Jeg ved ikke, hvordan man ser, at en kompost er fed. Det må vel have noget med omsætningen af det organiske materiale at gøre?
Som du kan se på nedenstående tabel, er der forskel på kompost, afhængig af tid og sted.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. april 2019 kl. 21.10
Tak for svaret.
Der er i skemaet en forskel på kompost fra have- og køkkenaffald. Når jeg beskriver komposten som fed, er det fordi komposten er mere kompakt og uden uomsatte ting, bortset fra æggeskaller. Komposten er ikke så løs, men nærmere klæg, selvom den falder fra hinanden. Farven er dyb brun.
Jeg går ud fra at der i skemaet kun er nævnt værdier for kvælstof, fordi de andre værdier er afhængige af hvad der komposteres.
Ingeborg
Skrevet af: Claus K Madsen, 27. april 2019 kl. 21.22
Den konsistens får min køkken-kompost også. Jeg tror det skyldes at nedbrydningen primært sker via kompostormene. Ja, konsistensen er vel ikke helt ulig fæces...
Når jeg bruger den på friland blander jeg den ikke med noget først. Jeg arbejder den blot godt ind i jorden med kultivatoren.
Hvis det er til pottemuld skal den nok blandes mere op. Jeg tror ikke ikke jeg ville vove mere ned 20%, men jeg har ikke prøvet.
Kompostormene kræver noget saftigt affald for at formere sig. I bunker af tørre blade og den slags forsvinder de stille og roligt.
Skrevet af: Lars Holt, 27. april 2019 kl. 22.33
@Ingeborg
Ja, man har kun de værdier, nogen måler og videregiver.
Jeg ser gerne, at vi kan få meget mere specificerede data for de forskellige gødningsmuligheder.
Selv om det varierer efter, hvad der bliver komposteret, vil det være rart at have et billede både af gennemsnittet og af variationerne.
Selv vil jeg ikke bruge penge på at få analyseret min kompost - der er ikke mere, end jeg selv bruger. Jeg må så holde øje med virkningen på planterne.
Jeg er sidste årgang af landinspektører, der havde botanik med henblik på at kunne vurdere en jords bonitet.
Skrevet af: Willy N, 27. april 2019 kl. 22.34
@Lars
Har du forslag til hvad væskeudtrækket fra køkkenkompost så indeholder?
I køkkennærhed har jeg en plasttønde til køkkenkomposten.
I bunden er en hane så jeg kan trække væsken ud hvis jeg ønsker det.
Jeg har lavet forsøg men de har ikke vist noget entydigt og det ville være rart med oplysning om næringsindhold i væsken.
Hvad der frigives med væsken.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. april 2019 kl. 8.23
Så tynd, som Villy N beskriver det, er komposten i de gængse tønder ikke, de har nemlig en luge forneden til udtagning af den færdige kompost. Ikke noget med udsivning af væsker her. Iøvrigt må man også sørge for at der ikke er så vådt at kompostormene drukner. Det regulerer jeg ved at tilføre tørt materiale, når jeg skønner at der har været for meget snasker affald. Jeg har altid en lille bunke tørret græs og blade til det formål. Desuden har jeg et gammelt tilspidset spadeskaft, som jeg ind imellem rører lidt rundt i tønden med for at fordele indholdet i de øverste lag. Min tønde tømmes ikke hvert år.
Ingeborg
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 28. april 2019 kl. 11.17
Her siver heller ikke vand ud i bunden af kompostpladsen - den er delvist overdækket.
Derudover har jeg både hæk og vinplanter lige ved kompostpladsen.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. april 2019 kl. 14.03
Jeg har forstået, at Villys tønde er en ganske almindelig tønde som dem til opsamling af regnvand? Iøvrigt er de rigtige grønne kompostbeholdere forsynede med luftindtag med fluenet, 6 steder på tøndens væg, lige under toppen. Desuden en lugei bunden og så vidt jeg husker, står tønden på en perforeret, galvanseret rund plade.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Gødningsværdi i forskellig kompost.