Skrevet af: Helene Brochmann, 1. maj 2019 kl. 12.51
Jeg har fire frugttræer (æble, blomme, pære), plantet for 2,5 år siden, og som står fint i min lille have. De er ca. 3 meter høje, og er ikke vokset nævneværdigt, men har båret lidt frugt sidste år. Jeg har holdt jorden fri for græs i en cirkel rundt om stammen - godt 1 meter i diameter. Jeg har to spørgsmål: 1) Skal jeg gøde dem, og hvad er velegnet - og til at skaffe - når jeg bor i byen? Nogen siger hestemøg (det burde jeg kunne få fra en rideskole) men andre steder står der husdyrgødning i en blanding med noget andet, og så begynder det at blive indviklet ... 2) Må jeg plante noget i den bare jord under dem - skovjordbær, fx?
På forhånd tak for svar :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 1. maj 2019 kl. 15.44
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Lars Holt, 1. maj 2019 kl. 15.52
Mon ikke det var denne tabel, jeg lagde op.
Du skal gå efter en svag gødning, så du kan tilføre en større mængde. Den svage gødning giver større humus tilførsel og dermed en mere levende jord.
Husk at kompost og dyregødning ikke bruges i samme år, det bringes ud i haven. Det er et langvarigt projekt at opbygge balance i jorden. Så første år kan du bruge dobbelt så meget, som beskrevet, men derefter skal du følge anvisningerne.
Skrevet af: Iben H., 1. maj 2019 kl. 20.45
Mht. dit spørgsmål om, hvad du kan plante under træet. Skovjordbær vil sikkert fungere fint. Jeg har selv Kærmindesøster under mit æbletræ. De er blå og blomstrer samtidig med æbletræet. Det ser meget smukt ud.
Kærmindesøstrene fik jeg gratis via www.deljorden.dk.
Mvh. Iben
Skrevet af: Freya Grossmann, 1. maj 2019 kl. 21.23
Det vigtigste under træet er, at de ikke konkurrerer for meget om vand og næringsstoffer. Jeg har tulipaner.
Mit æbletræ er på 5. År, og blommerne er på 2. Og 3. År og svarer nok i str. til dine træer. Vores kirsebær er 10 år. De fleste træer bliver ikke så store i dag, fordi de er på svage grundstammer. Men der har i hvert fald været god blomstring i år, så vi håber på god frugtsætning.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Gødning og bunddække – unge frugttræer