Forum

Fredensborg eg – til garder Lasse 2016

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. maj 2019 kl. 10.36

En lidt kryptisk overskrift kræver lidt forklaring. Et af mine dejligste fødselsdagsminder er fra 2016, hvor vi på selve dagen besøgte vores barnebarn, som var garder ved vagtskiftet på Fredensborg slot den dag. En smuk efterårsdag i slotsparken hører til mine bedste minder. Nu til mit spørgsmål:
Jeg samlede nogle agern op og de er nu blevet til 3 planter, stående i en spand. 1 rank plante og en lidt mere forgrenet plante og hvad den 3. bliver til er lidt uvist.
Planen var at Lasse, når han selv blev haveejer, skulle have træet. Det er der nok 5-6 -10 år til, så jeg skal holde træerne “nede” i nogle år.
I år får de hver sin spand at gro i, men skal jeg starte på en eller anden form for beskæring? Det må jo gerne blive til et lille forkrøblet egetræ, som dem man ser i et krat. Nogen Fredensborg ege skulle de ikke gerne blive, medmindre jeg bare planter dem ud i naturen et eller andet sted.
Hvad foreslår i?
Ingeborg

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. maj 2019 kl. 11.55

Egetræer bør ikke beskæres!
Hold dem i krukker, og lad være med at gøde - du skal have det til at gro langsomt!
Plant det om i en lidt større krukke/balje hvert 3-4 år, så rodnettet kan udvikle sig en smule.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. maj 2019 kl. 12.11

Murerbaljer med huller i bunden er billige og effektive til sådanne planter, der ikke skal spises.

Og i øvrigt en sød historie :-)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. maj 2019 kl. 23.13

Jeg har også gået og sparket til bunker af agern, på vagten på Fredensborg. Håber rekrutten får et gods, med plads til et stort egetræ.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. maj 2019 kl. 23.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. maj 2019 kl. 8.19

Tak for svarene. Jeg har i mellemtiden tænkt om det var bedre at give planterne trange forhold i potter, som er mindre end spande. I linket til landbrugsavisen står der også noget om rodbeskæring. Måske er det vejen frem ved ompotninger?
Ingeborg

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 11. maj 2019 kl. 18.16

Søg eventuelt information om dyrkning af bonsai træer, træerne skal nok tage fat igen med vækst, når de er ude af en potte eller krukke.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. maj 2019 kl. 19.51

Tak for svaret. Jeg startede faktisk med at ville lave Bonsai træer, når frøene spirede. Men jeg fandt aldrig ud af kunsten og pludselig var spirerne 20-30 cm høje. Hvis jeg havde haft en
Bonsai kyndig ved min side, ville det have været den helt rigtige løsning. Nu er løbet vist kørt.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Fredensborg eg – til garder Lasse 2016«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Fredensborg eg – til garder Lasse 2016

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider