Forum

Klorofyl forsvinder…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Klaus Møller, 14. maj 2005 kl. 23.14

I de sidste par dage har jeg haft de fleste af mine tomat- og peberplanter stående ude i det dejlige solskinsvejr.

Jeg har tænkt mig at vente lidt med at plante dem ud i drivhuset – så de kommer indenfor om aftenen.

Men i dag gjorde jeg til min store skræk den opdagelse at de øverste blade på både peber og tomat nærmest var blevet drænet for grøn farve/klorofyl.

Kan de virkelig ikke tåle dansk sol i maj måned?

Skal de evt. plantes ud i en gråvejrsperiode for at klare omvæltningen?

Nogen forklaring på mysteriet?

mvh Klaus

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 15. maj 2005 kl. 17.41

Tror den blå/sorte farve hænger sammen med at de mangler noget varme, har selv plantet for tidligt ud i år, og en del af egen avl toamtplanter ser sådanne ud, håber de kommer igang med lidt lunere vejr.

Lars

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus Møller, 16. maj 2005 kl. 12.08

Tja, jeg tror ikke, det er kuldeskader. Som sagt stiller jeg stadig planterne ind om aftenen. Det er sket, mens de stod ude i solen, og bladene er simpelthen "bleget" – især udtalt ved peber.

Til gengæld virker de ikke døde eller slatne... Temmelig mystisk.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 17. maj 2005 kl. 13.51

Jeg har oplevet præcis det samme, både i år og et par gange tidligere. Fænomenet optræder, når der er en del vind, og det stadig er forholdsvis køligt – det kan peber- og tomatplanter åbenbart ikke lide, og så reagerer de med at få hvidlige partier på bladene. De dør ikke af det, men jeg tror heller ikke, at det ligefrem er sundt.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 17. maj 2005 kl. 17.00

Får de gødning nok?

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 17. maj 2005 kl. 21.08

Klaus møller. du tager planterne ud om dagen for at plante dem ud i drivhuset! det ma vel være for at plante dem IND i drivhuset. drivhusplanter skal da ikke afhærdes – tværtimod. det er rigelig tid lig at indplante dem i drivhuset. jorden skal helst vær +15 0 i roddybde. det er uomtvisteligt at planterne har fået kuldechok. jeg købte, desværre, porreplanter ved supermarkedet, de stod udenfor – men bliver givet taget ind om natten. jeg glemte at afhærde dem, plantede dem ud og de er gået i stå. de overvinder aldrig helt chokket

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 18. maj 2005 kl. 9.52

Jeg tror de blev solskoldet.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus, 18. maj 2005 kl. 9.56

Hej igen

For lige at præcisere: Med indenfor mener jeg inde i mit hus (ikke drivhus). Jeg har haft planterne inde i et sydvendt værelse siden feb/mar.

I pinsen gjorde jeg drivhuset rent og klart til udplantning. Da der var ganske flot vejr havde jeg de fleste af planterne stående ude i en læfuld del af haven for at de skulle få så meget lys som muligt. Jeg målte temp. til 22 grader!

Derfor havde jeg umiddelbart svært ved at tro, at den smule vind planterne fik er nok til at danne kuldeskader – i så fald vil fx krukketomaterne vel også få skader på kølige junidage?

Havde/har mere en teori om, at det er den pludselige, direkte solstråling, de ikke kunne tåle.

Nå, men heldigvis er der masser af sunde planter endnu og de bliver plantet ind/ud i drivhuset i morgen, da nattemperaturen herefter ser ud til endelig at stige til rimelige højder.

Men tak for hjælpen
mvh Klaus Møller

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 18. maj 2005 kl. 15.55

Jeg er sikker på, at det er "the wind chill factor", der er på spil. Det er kun noget, jeg har observeret, når planterne kommer lige inde fra den lune stue med stillestående luft og ud til en godt nok solbeskinnet, men også lidt blæsende forårsdag. Når først planterne er afhærdede, kan de tåle både blæsevejr og kølige perioder senere på sommeren.

Nyt svar til emnet »Klorofyl forsvinder…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Klorofyl forsvinder…

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider