Forum

Tragopogon pratensis, Eng-gedeskæg

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christina Gottlieb, 1. juni 2019 kl. 14.59

Under et besøg i nærheden af Uppsala i Sverige så jeg for første gang i mit liv denne plante. Jeg samlede frø for at prøve, om jeg kunne få dem til at gro i min - ret 'vilde' - have.
Nu sidder jeg så her med spørgsmålet: Er der noget, jeg skal tage hensyn til, fx jordart ( den voksede på brakmark i mit tilfælde). Ville være meget taknemlig for råd!
I øvrigt har jeg læst mig til, at planten findes i Danmark. Jeg har, på trods af at jeg er en ret ivrig naturvandrer og planteinteresseret, aldrig set den før.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 1. juni 2019 kl. 17.32

Den stiller ikke særlige krav til jordbund. Den kan vokse overalt på almindelig næringsrig jord, som grøftekanter, brakmarker, jernbaneterræn, haver og lignende.
Den er 2-årig - så den blomstre først andet år.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Gottlieb, 1. juni 2019 kl. 22.38

Tak, Kim Petersen! Jeg regner med, at jeg bare sår direkte på en egnet plads her i haven. Det bliver spændende at se, om det lykkes!

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Gottlieb, 1. juni 2019 kl. 22.38

Tak, Kim Petersen! Jeg regner med, at jeg bare sår direkte på en egnet plads her i haven. Det bliver spændende at se, om det lykkes!

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 2. juni 2019 kl. 9.11

Hvis du synes godt om Eng-Gedeskæg, kan du jo også prøve at dyrke en anden Tragopogon
- Nemlig Tragopogon porrifolius, på dansk kaldet Havrerod - en god køkkenhaveurt med en rødlilla blomst.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Gottlieb, 3. juni 2019 kl. 22.47

Det lyder dejligt - tak for tipset!

Nyt svar til emnet »Tragopogon pratensis, Eng-gedeskæg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tragopogon pratensis, Eng-gedeskæg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider