Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juni 2019 kl. 21.19
Jeg bruger kværnet affald og græs som jorddække, ca. 5 cm . Når dækket holder jorden fugtig, betyder det så ikke at mindre mængder regn, 5-10 mm slet ikke kommer jorden til gode, men kun holder dækket vådt? På den måde kommer der jo ikke vand dybere ned i jorden? Er der så ligesom lagt låg på?
Ingeborg
Skrevet af: H. Christensen, 5. juni 2019 kl. 17.52
Det kan nemt ske. Det hedder kapilærbrydene lag hvor vand ikke vil flytte sig fra et matriale til et andet. Det kan også opstå i jord. Feks fra sand til grus.
Mvh
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juni 2019 kl. 19.22
Tænkte det nok... og så burde jeg vel rode lidt rundt i øverste lag, så der kom forbindelse til jorden nedenunder. Men er det ikke kapilarrørsvirkningen man vil bremse... altså fra jord og opad ved at lægge låg på?
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juni 2019 kl. 8.29
Jeg har forstået det sådan, at man ved at kultivere eller bearbejde øverste jordlag, afbryder man kapillareffekten og vandet bliver i jorden og ved planterødderne. Når jeg lægger låg på med grønt/brunt dække og ikke afbryder kapillareffekten, fordi jordlaget lades uberørt, vil vandet fortsat stige op og i mit dække?
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 6. juni 2019 kl. 12.27
Nej, vandet under jorddækket bliver dernede. Jorddækket er fugtigt på undersiden og tørt på oversiden.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juni 2019 kl. 13.08
Når det øverste dæklag er tørt og der kommer 10 mm regn, er det jo kun dæklaget øverst, der bliver våd. Jorden får ikke tilført vand, medmindre der falder så meget regn at dæklaget bliver gennemblødt og lader regnen sive ned i jorden?
Ingeborg
Skrevet af: H. Christensen, 6. juni 2019 kl. 17.37
Det er rigtigt men dæklaget forhindre også vandet i at fordampe.
Så hvis du roder for meget vil fordampningen stige.
Sten er rigtigt godt til jorddække da vand nemt kan komme igennem men bliver hængene på undersiden.
Mvh
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juni 2019 kl. 19.40
Sten som jorddække ? Så gør alle de stenbelagte nyere parcelhushaver det jo godt...... bortset fra at det kan være lige meget om det er vådt eller tørt, når der ingen beplantning er?
Jeg tænker på granitsten og så afventer jeg, hvad der sker på disse stenarealer, når de om nogle år er fyldt op med “ting og sager ovenfra, hvor alt kan spire lystigt.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Grønt jorddække og regnvand