Forum

Luftaflægning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 8. juni 2019 kl. 9.55

Jeg har for sjov forsøgt mig med luftaflægning på min mors Opalblommetræ (binde jord omkring en gren og lade den sidde i mange mdr). Jeg troede (måske naivt) at en sådan aflægger bare er en naturlig genetisk kopi af moderopalen, og derfor vil vokse som et rodægte træ når det plantes og bære og opføre sig som modertræet. Modertræet er ca. 20år gammelt og IKKE rodægte,. Jeg ved ikke hvad det er podet på, men sikkert kirsebærblomme af en art. En bruger i et andet forum, fortalte mig, at jeg ikke kunne være sikker på at jeg reelt ender med et rent opal træ ved denne aflægningsform på et podet træ. Potentielt mente han at min aflægning kunne blive noget genetisk rod der ikke bærer den ønskede frugt. Er der nogle herinde der kan gøre mig klogere på den snak. Jeg er simpelthen bare nysgerrig!

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. juni 2019 kl. 10.36

Luftaflægning kan fuldstændig sidestilles med andre former for vegetativ formering (podning, stiklinger, deling og nedgroning).

Den nye plante er groft sagt genetisk identisk med moderplanten. Når jeg siger groft sagt, så er det fordi der jo helle tiden sker nye mutationer. Vi har muterede celler i vores krop og der vil også være mutationer rund om i et træ. Opstår der en mutation i en celle som bliver til en hel gren vil aflæggere være identiske med grenen, ikke resten af træet.
På den måde har vi fået "Rød Ingrid Marie".

Men som sagt, din metode er hverken værre eller bedre end anden vegetativ formering, genetisk set.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. juni 2019 kl. 10.36

Det er det der hedder kinetisk aflægning og det tager , hvis det lykkes , mere end 1 år , og ja det bliver et nyt opal blommetræ hvis der kommer rødder på ................

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 8. juni 2019 kl. 11.24

Kære Claus K.

Mange tak. Jeg tænkte nok det hang sådan sammen, men var ikke sikker.

Kære Svend Høst
Lige nøjagtig kinesisk aflægning ( men tænkte luftaflægning var mere beskrivende). Vi venter spændt et år :)

4 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. juni 2019 kl. 12.07

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. juni 2019 kl. 12.16

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 8. juni 2019 kl. 14.11

Mon ikke det er lidt som med vegetativt formerede roser, at resultatet ikke bliver så robust som moderplanten, netop fordi det ikke er podet på en mere hårdfør grundstamme?

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. juni 2019 kl. 17.24

Når man bruger grundstammer, er det for at opnå noget andet (bedre) end moderplanten selv kan.
Grokraften fra grundstammen følger selvfølgelig ikke med over i den nye plante.
Resistens mod rodlus mm overføres heller ikke til den nye plante.
Men frugten er nøjagtig den samme.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. juni 2019 kl. 16.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. juni 2019 kl. 16.02

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 9. juni 2019 kl. 22.25

Hej F. Christensen

Det var netop der jeg læste først om kinesisk aflægning.

Nyt svar til emnet »Luftaflægning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Luftaflægning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider