Forum

Hvid rababer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Jacob Buus, 10. juni 2019 kl. 10.19

Hej
Jeg har engang set hvide rabarber der bliver dyrket uden lys så de bliver hvide og høstes om natten med stearinlys. Jeg mener det var et bestemt område i Irland/England som er kendt for denne specialitet, men nu kan jeg ikke huske hvad det hedder eller hvor de bliver dyrket - kan i hjælpe med at finde det?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. juni 2019 kl. 20.11

Uden lys vil bladene vel visne? Og hvorfor høste med et stearinlys om natten? Den bliver vel ikke BANG farvet fordi den får lys under høsten?

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 10. juni 2019 kl. 20.38

I følge det her link, kan tvinge rababer til at gro i et varnt og mørkt miljø, men hvide ser de ikke ud.
mentalfloss.com/article/75341/why-some-rhubarb-grown-dark

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. juni 2019 kl. 20.45

Man kan vel også sætte en spand over i det tidlige forår? Det er jo en velkendt metode til at drive dem frem.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. juni 2019 kl. 22.01

Det er rigtigt som du skriver, at englænderne har tradition for dyrke blegede rabarber. I starten gjorde man det ligesom man laver hvide asparges. Altså ved at hyppe jord op omkring dem inden de skyder. Den metode skulle være opdaget ved en tilfældighed i en botanisk have i Chelsea.
Senere gik man over til at fremdrive dem som det kendes fra julesalat. Dvs. at man tog rodklumpen indefor og anbragte den i et lunt men mørkt rum så den begyndt at skyde. I den forbindelse samlede produktionen sig i et område hvor man havde billige kul til opvarmningen - nemlig den "rabarbtrekant" Vibekes link omtaler.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jacob Buus, 11. juni 2019 kl. 17.29

Tak for links og info, det beskriver til dels ret godt den "viden"jeg fik for år tilbage, og husker nu at der var noget med en trekant for vores eget "trekantsområde" bare for rabarber.

Jeg synes også at huske de var noget mere blege i andre videoer og billeder - og ikke mindst at det var temmelig besværligt, eftersom at de ikke fik lys overhovedet måtte de bruge HELE roden til at sætte væksten og dermed kan de ikke bruges igen.

De hedder noget bestemt og området kaldes..... ihh det vil jeg gerne vide mere om for min nysgerrigheds skyld

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. juni 2019 kl. 19.49

De hedder "forced rhubarb" på engelsk og trekanten ligger i West Yorkshire.
Om stænglerne bliver hvide eller røde tænker jeg kommer an på sorten. Det er jo først og fremmest det grønne klorofyl som ikke dannes når planten holdes i mørke.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jacob Buus, 11. juni 2019 kl. 21.10

Tak Claus K Madsen. Det er spot on og mange tak for god info.
MvH JJ

8 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Quickydocs Docs, 12. juni 2019 kl. 14.59

Slettet af administrator 13. juni 2019 kl. 16.35.

Nyt svar til emnet »Hvid rababer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvid rababer

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider