Forum

Kalk til græsplænen?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juni 2019 kl. 10.15

Jeg har ikke givet gødning i haven udover kompost langs hække og hvor jeg kunne komme af med det, f. Eks i topdressing sammen med sand. I mange år, mens KEMIRA producerede gødning i Fredericia sagde vi at KEMIRA nok spredte den nødvendige gødning med den omgivende luft :-(
Jeg tror også at det er derfor at mine surbundsplanter trives uden bidrag fra min side.
Jeg er dog kommet i tanker om, hvorvidt det vil være gavnligt med kalk på græsplænen, når jeg bruger surbundsplanternes trivsel som indikator og mængden af mos i år og tidligere.
Sidste vinter fik vi fældet og beskåret de værste skyggetræer for at undgå mos nogle steder på plænen.
Græsplænen er omkring 800 m2 og den har forskellige betingelser, så jeg ville skulle tage mange jordbundsprøver.
Sker der noget ved at kalke?
Ingeborg
.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 13. juni 2019 kl. 12.26

Det værste der kan ske er at du spiller din tid og penge. Og at du får mere mos da du svækker græsset ved at lave jorden for basisk.
Mvh

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juni 2019 kl. 12.37

Jeg har et lille område, hvor jeg har bearbejdet jorden og sået nyt græs, som var længe om at komme og heller ikke er tæt. Det virker fugtigt og der dannes et tyndt lag grønt på bunden. Det var det, der fik mig på kalktanken. Netop her var der skygge af et mega stort grantræ indtil vi fik det fældet sidste år. Selvom man ikke ser det fornyer et grantræ jo nålene og jeg regner derfor med at jorden er sur præcis der.
Ingeborg

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 13. juni 2019 kl. 17.31

Jeg ville nok tak en ph af jorden først. Helst i 5cm dybde. Græs kan bedst lide ph fra 5,5 til 6,5 og ikke over 7,5.
Mvh

Nyt svar til emnet »Kalk til græsplænen?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kalk til græsplænen?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider