Forum

Vanding i regnvejrstider

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juni 2019 kl. 10.37

Mine 4 regnvandstønder + diverse spande er ved at løbe over af al det dejlige regnvand. Der skal ske noget, så vandet ikke løber ovenud og forkerte steder hen.
Jeg husker at mine hjertetræer var de første, der blev triste i sidste sommers tørke. Vil det ikke være oplagt at vande ekstra der, selvom det regner? Det ville jo være synd at lave overløb til kloakken fra tønderne.
Ingeborg

1 af 38 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juni 2019 kl. 10.56

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. juni 2019 kl. 11.55

Brug vandet et sted i din have, hvor det ikke skader.
Regnvand skal ikke i kloakken, hvis det kan undgås

3 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juni 2019 kl. 14.02

Tak for svarene. En havesø vil jeg ikke ha’, det er haven ikke stor nok til, og noget underjordisk har jeg ikke mulighed for, fordi der ikke kan komme større maskineri ind på grunden. Jeg gider ikke engang have et mindre vandhul fordi jeg jo i min murerbalje kan se, hvor mange myggelarver der er, når jeg har glemt at lægge låg på.
Vandet skal bruges her og nu og jeg er nødt til at bære det væk i spande, hvis det ikke skal i kloakken. Så jeg spørger egentlig kun om det er på mine store træer jeg bør bruge det og evt. under tagudhæng, hvor der ikke ofte falder regn. Vi fik lige 30 mm i dag...indtil nu.
Ingeborg
Ingeborg

4 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 15. juni 2019 kl. 16.44

Jeg må sige, at vi har været bagud med at rense tagrenderne, men trods de rigelige mængder regn, har jeg ikke kunnet nære mig for at opsamle vand der, hvor de er løbet over.
Jeg har båret det til de tørre steder i haven, fx under en stor gran og langs naboens hegn ved vores terrasse. Under tagudhænget. Så længe plæne og bede ikke sumper rundt holder jeg på vandet. Og hidtil suger den alt, hvad der kommer.
Mine 300 liters tønder er også erstattet af palletanke, der hvor de står bag skure, og er usynlige i dagligdagen.
Sidste kunne jeg godt have brugt masser senere på sommeren, så jo mere man kan lagre jo bedre. Det er også fint med rigeligt vand til at vaske diverse haveting.

5 af 38 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juni 2019 kl. 18.02

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juni 2019 kl. 18.41

Mine to regnvandstønder står i skygge. De får vand via taget fra vores redskabsrum. Men.... ved overgangen fra tagrende til nedløbsrør har jeg stukket en toiletbørste ned i afløbsrøret. Det passer lige i størrelsen, se børsten ikke smutter ned. På den måde bliver mit vand siet for de værste urenheder, blade rønnebær og den slags. Her i foråret var overfladen i tønden dog helt gul af birkepollen. Der er overløb fra tønde 1 til tønde 2 og fra tønde 1 tapper jeg over i en stor murerbalje, som jeg dypper min vandkande i. Har slet ikke tålmodighed til at tappe af via hane.
Men oppe ved mine kompostkasser har jeg glemt toiletbørsten og det vand bliver gyldenbrune af alskens grønt, som via brændeskuret tagrende løber ned i den tønde. Det vand bruger jeg til at vande komposten med. Jeg må hurtigst have fat i en af de billige toiletbørster til under en tier.
Ellers har jeg kun fint klart vand i de førstnævnte regntønder.

7 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juni 2019 kl. 18.46

Selvfølgelig skal man ikke drukne sine planter. Det kommer man nok nemmest til på de svære lerjorder. Jeg har dog tænkt på om man ved at ekstravande, fordi man har for meget vand, vænner nogle planter til et større vandforbrug. De vil givetvis sætte flere rødder og top, som også herefter i en tørkeperiode vil kræve mere vand. ( Det er vel med planter som os andre: mere vil ha’ mere) :-)
Ingeborg

8 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 15. juni 2019 kl. 20.46

Jeg har heller ikke problemer med urenheder. Mine står også i skygge. Jeg orker dog ikke at løbe med vandkander, så jeg har tilsluttet vandslanger, og man kan jo også sætte en timer på, så det ksn passe sig selv.

9 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. juni 2019 kl. 21.49

Nu er det tid hvor myggelarver, i hobetal sejler rundt i regnvands beholderne, hvis der ikke er overdækket.
De sidste par år har jeg hældt en dråbe tynd olie på overfladen af vandet. Det er nok til at larverne ikke kan komme op og få luft = ingen mygstik.

10 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juni 2019 kl. 22.47

Jeg har låg på alle regnvandsbeholdere, også på murerbaljen. Bruger du madolie?
Ingeborg

11 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juni 2019 kl. 22.51

@ Freya
Jeg er nødt til at rende med spande på grund af terrænet. Det kunne måske stilles an med en pumpe, hvis det fine regnvejr ikke er et engangsfænomen. Normalt kan jeg holde haven med vand fra tønderne og fylder måske en enkelt tønde een gang i løbet af sæsonen.
Ingeborg

12 af 38 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juni 2019 kl. 23.07

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 38 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juni 2019 kl. 23.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. juni 2019 kl. 10.14

Gem vandet i tønderne , vi er på vej ind i en tør periode , og da vi har haft et usædvanligt vådt forår , det 10ende vådeste man har målt , så der er foreløbig rigeligt med vand i jorden .

15 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juni 2019 kl. 11.13

@Svend Trøst
Hm..... du må bo et helt andet sted end vi. Vi har lige haft 4 ugers tørke før regnen, så vi har ikke haft et usædvanligt vådt forår, bortset fra marts måned. Træer og alt andet grønt går jeg ud fra fik hurtigt brugt marts måneds væde og derefter var der knastørt i lang tid....... indtil det regnede i sidste uge.
Ingeborg

16 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. juni 2019 kl. 11.32

Det er tal fra DMI og de er landsdækkende , vi har allerede nu fået mere nedbør i juni end vi normalt skal have i hele juni og vi er kun halvvejs .........

17 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juni 2019 kl. 12.32

Jeg citerer fra dagens vejrudsigt:
“Ifølge TV 2 Vejret er der mellem 16 og 24 grader samt masser af regn de kommende 14 dage. Lige den slags vejr som myggene elsker.”
Ingeborg

18 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juni 2019 kl. 12.38

Og Tørkeindeks fra DMI
www.dmi.dk/nyheder/2019/taarnhoejt-toerkeindeks/
Det er sjovt, så forskelligt man kan læse sig til noget.
Ingeborg

19 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. juni 2019 kl. 12.40

Der bliver opbygget et højtryk over DK som forelønig holder lavtryk og fronter med nedbør på afstand fra DK ...............

20 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juni 2019 kl. 12.48

Skal vi vædde? :-)
Ingeborg

21 af 38 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. juni 2019 kl. 13.09

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

22 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. juni 2019 kl. 16.49

Skal vi vædde? :-) Ha ha ...........en sønderjysk spegepølse på højkant , her på det østlige sjælland bliver det en solrig og stort set tør uge , men lokale byger i vest og nordjylland kan ikke udelukkes , men det bliver en relativ tør uge i det meste af landet............

23 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 16. juni 2019 kl. 20.18

Ingeborg. Hvordan ser dit hjertetræ ud i år? Mit har taget skade af sidste års tørke, selvom jeg vandede og vandede. I år er der ca halv mængde blade i forhold til normale år, og i dag opdagede jeg en stor gren, som var knækket. Den var helt tør. Kommer der bare en uge uden vand denne sommer, vander jeg den igen. Næsten alt andet her på grunden må gå ud, bare ikke mit hjertetræ.

24 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. juni 2019 kl. 22.02

Man kan ikke regne med meteorologerne, de griber de lige ud i vejret. Lad os få Volborg tilbage, dengang var vejret bedre.

25 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juni 2019 kl. 22.19

Hej Lone Nielsen
Anne Marie Lønbæk har svaret på en anden tråd tidligere.
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/19899.html
Det stemmer med at jeg synes at mine hjertetræer er tyndere i toppen i år. Hjertetræer er det første træ der springer ud hos mig og det kort tid efter at træet har stået med masser af røde blomster (små og næsten usynlige, men dog sådan at træet får et rødt skær). Derefter fik vi blæst og varme og tørke og det var hårdt ved de nye blade og mange blade visnede. Nu er der ved at komme mere liv i træet igen. Jeg har to hjertetræer. Det ene er 15-20 år gammelt, det andet kun 6 år. Det unge træ har jeg vandet meget sidste år og var lige ved at gøre det igen, da regnen endelig kom.
Jeg vil dog bruge vand fra mine regntønder på at mætte jorden, før regntønderne løber over til ingen verdens nytte.
Ingeborg

26 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. juni 2019 kl. 22.44

@Svend og Ingeborg

Sådan ser nedbørstallene ud i min kommune. Det er rigtigt at marts var våd. Jeg tror også denne uges tordenbyger giver et højt slutresultat for juni.
På den anden side var april sørme tør og det er jo lige der alting skal til at i gang. Jeg tror jeg har sået det meste af køkkenhaven 14 dage senere i år fordi de øverste jordlag var så tørre at jeg ikke kunne forvente at noget ville spire uden en masse vanding.

27 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. juni 2019 kl. 23.13

Marts måned gav 98 mm det var hvad min vejrstation målte , og på landsplan fik vi en ny nedbørrekord ifølge DMI , det gode ved marts nedbør er at det kommer ned i jorden (akkumuleres) da der stort set ikke er nogen fordampning og plantevæksten er ikke kommet igang endnu, april havde 3 tørre uger men der var masser af væde i jorden fra den meget våde marts , sammenlagt kom foråret 2019 marts april maj ind på en 10ende plads som det vådeste forår i mere end 140 år og det er jo på landsplan .
Vi skal kun være glad for vinterhalvårsnedbøren det er der ender som grundvand , mens sommernedbøren enten bliver opsuget af træer , planter , osv eller hurtigt fordamper..............

28 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Fonvig, 17. juni 2019 kl. 5.32

Jeg er med på hvad ingeborg siger

29 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juni 2019 kl. 18.10

Tirsdag den 18. Juni kl. 16.15 gav det ca. 25 mm regn og hagl sammen med tordenvejret. Mine tønder løb ikke over, fordi vandet kom så hurtigt at det skyllede ud over tagrenden. Desværre ingen
Sønderjydsk spegepølse til Svend Høst :-).
Ingeborg

30 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. juni 2019 kl. 19.44

Du må have størrer tagrender , de er hurtigt tjent hjem ...........

31 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juni 2019 kl. 19.57

Ja, men jeg har jo en si i nedløbet til tønderne i form af en toiletbørste, så jeg ikke får blade, rønnebær og andet skidt med ned i tønderne. Når vandet løber langsomt, er det et godt filter, som nemt kan renses og koster mindre end en tier.

Ingeborg

32 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. juni 2019 kl. 22.32

Du bør måske kikke på normale riste til afløb (jeg har ikke et billede i øjeblikket).

33 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. juni 2019 kl. 23.03

Ideen med en toiletbørste som filter er da meget god , men det er jo årsagen til at dine tønder ikke bliver fyldt op , vandet kan ikke løbe hurtigt nok igennem da børsterne hurtigt bliver fyldt op med blade og skidt og møg , et tagrende net ville jo nok være bedre.

34 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juni 2019 kl. 23.26

Jeg har aldrig haft problemer med at fylde mine regntønder. ... hvis det iøvrigt regner. Tagrenden sidder så langt nede at jeg altid renser børsten når det har regnet. Et par ture op og ned i en spand vand og så er den ren. Så tæt at vand ikke kan løbe igennem er børsten ikke. Jeg skal jo også have taget skidtet ud af tagrenden! Der er et rønnebærtræ som smider blade og bær på taget at mit skur.
Jeg er vældig godt tilfreds med mine børster ved vandtønderne.
Ingeborg

35 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juni 2019 kl. 23.28

Den tagrende og nedløb er ikke stationær. Om vinteren sætter vi et langt nedløbsrørover over til hækken og vender tønderne på hovedet.
Ingeborg

36 af 38 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. juni 2019 kl. 8.58

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

37 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juni 2019 kl. 14.35

Jeg er fuldt ud tilfreds med det jeg har. Mit spørgsmål gik på om man kan vande for meget på friland, for ikke at spilde vandet ved at det løber ovenud af tønderne. At man i denne tid med skybrud snarere må tømme krukker og underskåle er fast arbejde.
Ingeborg

38 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. juni 2019 kl. 16.21

Det afhænger jo af undergrunden.
Hvis vandet som hos mig bare løber ned i gruset og "forsvinder", kan der ikke komme for meget vand.
Men hvis jorden er leret, så vandet løber væk på overfladen, kan det give problemer, måske meget store problemer.

Nyt svar til emnet »Vanding i regnvejrstider«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vanding i regnvejrstider

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider