Forum

Efterafgrøde

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: METTE NØRBY JENSEN, 15. juni 2019 kl. 12.04

Hvilken afgrøde skal vi vælge?

Til næste forår skal vi flytte vores såede asparges til deres blivende sted. En sandjord, som vi går og luger nu. Men så vidt jeg ved, så skal vi forsøge at holde på næringssaltene.

Jeg har fået den ide, at vi kan plante nogle rækker af en eller anden kvælstofopsamlende plante, der hvor vi sidenhen sætter vores asparges. Jeg forestiller mig så, at vi skal dynge masser af jord henover den afgrøde vi vælger til at opsamle kvælstof, og at vi siden sætter vores asparges netop ovenpå der. 30 cm over afgrøden.

Er det en realistisk og god plan? KAn vi ligeså godt så den nu, som i efteråret? Skal den være en-årig?

Venlig hilsen Mette

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 15. juni 2019 kl. 13.21

Blodkløver?
Så det gerne nu.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. juni 2019 kl. 16.42

Der er planter som fixerer kvælstof fra luften og således tilfører jorden mere kvælstof og så er der dem der bare holder på det som er i jorden. Jeg er lidt usikker på hvad du egentlig søger?

Blodkløver som Chris foreslår er udmærket og den fikserer kvælstof. Jeg mener der er en eller anden dato man skal så den efter hvis man vil undgå at den sætter frø. Det må kunne googles.

Vil du bare holde på de næringstoffer som er der, kan man f.eks. bruge gul sennep. Den plejer at være i handlen hos plantecentrene.

Jeg forstår ikke du vil lægge så meget jord oven på. Hvis det er fordi du vil lave hvide asparges, så skal de jo først plantes i niveau med terrænet og så hypper man jord op over senere når de har etableret sig.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 15. juni 2019 kl. 16.46

Honningurt er også en skøn biplante, som kan sås nu. Ellers synes jeg, blodkløver er skøn. Den bliver heller ikke ukrudt næste år.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. juni 2019 kl. 14.47

Når man vælger miljøplanter bør man vælge 3 til 5 forskellige, monokultur er aldrig godt!
Måske skal I så kål (køkkenkål, gulsennep etc.) (kål tåler salt lige som asparges) og så dække bedet med tang.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. juni 2019 kl. 7.53

Hej Mette Nørby Jensen

Det er en god idé at så grøngødning - gerne en blanding!
Det er en meget dårlig idé at lægge et tykt lag jord hen over grøngødningen, fordi de mikroorganismer, som er nødvendige for nedbrydningen af organiske materiale (= visnet grøngødning incl rødder) ikke kan klare sig under iltfattige vilkår (som er det, der bliver 30 - 40 cm nede i jordlaget, hvis du gør, som du beskriver).

Uden nedbrydning af det organiske materiale kan næringsstofferne ikke frigives til gavn for voksende planter.

Så jeg vil foreslå, at du sætter kurs efter at dyrke grønne asparges.
Metoden er kort fortalt:
Gør jorden klar ved at dække den med grøngødning i denne vækstsæson - lad grøngødningen visne ned og lad arealet være urørt helt frem til foråret 2020, hvor aspargesplanterne skal flyttes.

Plant gerne på rækker med 60 - 70 cm afstand af hensyn til god rodudvikling, færdsel ved høst og ved fordeling af brunt jorddække. Hen over hver plante lægges et par håndfulde velomsat havekompost.

Selv om det ser rodet ud bare at grave hul til den enkelte plante midt i det visne, er det vigtigt for planterne at kunne udvikle rødder blandt "gamle" rødder under nedbrydning.
Sådan en jord er gennemtrængt af små luftkanaler (der hvor der vækstsæsonen inden var rødder).
En jord med højt indhold af organiske stof under nedbrydning holder bedre på vand (=mindsker fordampning) og der bliver en langsommere vandnedsivning - det gavner de voksende planter.
Så hovedprincippet er: riv ikke, fræs ikke, brug ikke kultivatoren - men lad mikroorganismerne mest muligt i fred.

Når planterne er sat på blivende sted dækkes hele aspargesarealet med tang i et lag på ca 15 cm. Kan I finde ålegræs er det langt den letteste tangart at arbejde med - men alle former for tang kan bruges. Anden tilførsel at gødning er unødvendig.

I årene frem holdes tangdækket vedlige - og gerne med en god portion tang efter aspargeshøstsæsonen i maj og juni.

Rigtig god fornøjelse med aspargesdyrkningen !

Venlig hilsen
Lone

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: METTE NØRBY JENSEN, 24. juni 2019 kl. 15.06

Tak for alle svarene. Jeg bliver klogere og klogere :). for 4 år siden gravede jeg på den mark, hvor vi skal have vores asparges, og der stor vandet højt. et gravestik nede blev det vådt. Derfor tænker jeg, at det er en god ide at grave nogle volde, hvor vi planter vores asparges.

Jeg vil prøve at skaffe blodkløver. Jeg forestiller mig at blodkløver hurtigere omsættes end sennep, som jo har kraftigere stængel?

Venlig hilsen Mette

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: METTE NØRBY JENSEN, 24. juni 2019 kl. 15.25

Nu har jeg bestilt honningurt og blodkløver. Vil det ikke være bedst at så dem på række, så vi fortsat kan gå og luge græsspirer væk?
I følge anvisninger, så skal bedet være MEGET ukrudtsfri før man planter asparges. Vi skal plante 200 m2 asparges :)

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: METTE NØRBY JENSEN, 24. juni 2019 kl. 15.25

Nu har jeg bestilt honningurt og blodkløver. Vil det ikke være bedst at så dem på række, så vi fortsat kan gå og luge græsspirer væk?
I følge anvisninger, så skal bedet være MEGET ukrudtsfri før man planter asparges. Vi skal plante 200 m2 asparges :)

Nyt svar til emnet »Efterafgrøde«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Efterafgrøde

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider