Forum

Vinplante stammebeskæring

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Jensen, 24. juni 2019 kl. 20.22

Jeg satte denne Himrod-drue tidligere på foråret, og har fået en udførlig guide til, hvordan stammen skal forkortes til vinter og sideskuddene desuden skal klippes af.

Men jeg er i tvivl om, hvor på stammen, jeg skal beskære? Den er nærmest delt i to stammer - vil det så sige, at jeg skal fjerne den 'mindste' af de to helt nede ved samlingen?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juni 2019 kl. 20.33

Jeg er i samme båd - konen har besluttet at vi skal have vindruer i vores otium, men jeg aner absolut intet om den disciplin :)

En himrod til en sydvæg og en schuyler til drivhus.

Har samme tanker vedr. hovedstammen eller stammer, hvad skal jeg stile efter i de kommende år, hvor jeg har forstået at alle frugter (klaser) fjernes for at fremme vegetativ vækst.

En stamme (stok) eller flere?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. juni 2019 kl. 21.17

Det er planteejeren(, eller hans kone), der skal bestemme, hvordan vinplanten skal se ud!
En eller flere stamme afhænger jo af, hvordan man vil have den til at se ud - hvilket areal har den til rådighed?
Der skal være plads til planten, men det er typisk, når den bliver ældre, at det viser sig, om der bliver skåret nok væk hvert år.
Stammen eller stammerne skal udvikle sig som ejeren synes. Når den ønskede udstrækning er nået, skal planten hvert år skæres tilbage, så den beholder samme størrelse.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Jensen, 24. juni 2019 kl. 21.22

Den har godt og vel 3-4 meter at brede sig på og skal føres langs udhænget til vores sydvendte garage. Så den skal gerne vokse en god størrelse - men ville det så give mening at klippe den ene af de to grundgrene af, eller kan jeg bare føre dem sammen henover den ønskede plads (med løbende sideskudbeskæring og tilbageklip af begge hver vinter)?

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. juni 2019 kl. 8.26

Det lyder som det vil være lettest for dig kun at have én stamme, der så senere kan dele sig.
Hvis det er sådan det skal være, kan du med fordel allerede nu fjerne den overflødige stamme. Så bliver der mere kraft til den anden.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Jensen, 25. juni 2019 kl. 9.30

Hej Lars

Tak for svar! Det er hermed gjort, så nu får den ene stamme lov til at udvikle sig alene over de næste år!

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. juni 2019 kl. 22.49

Ved én stamme valgt forestiller jeg mig efter vinterbeskæring en stamme uden sidegrene og al vækst og ny beskæring i vækstsæsøn og tilbage til en nøgen stamme ved næste vinterbeskæring.
Altså ingen varige sideskud, bare en - stok...

Er det korrekt forstået Lars?

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. juni 2019 kl. 11.12

Ja, i dette tilfælde skal planten udfolde sig væk fra roden, så derfor skal stammen holdes ren.
Når stammen er henne, hvor den skal udfolde sig, skal den grene sig med varige sidegrene (Cordoner).
De skal så beskæres med kort spore (kun 2 knopper bevares af hver sidegren) eller lang spore, hvor den inderste ranke fra året før bevares, og de øvrige skæres bort.
Det er vigtigt, at der beskæres, så blade og klaser kan få lys og luft.

Nyt svar til emnet »Vinplante stammebeskæring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vinplante stammebeskæring

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider