Forum

Hjortetaktræ rodskud

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mick T, 6. juli 2019 kl. 11.49

Hej. Jeg har et Rus Typhina. Det er fligbladet, og jeg er meget glad for det.
Jeg er dog klar over at det rodskyder voldsomt, og at det bekæmpes i visse dele af verden.
Jeg plantede det sidste år, i den store krukke af glasfiber jeg fik med, ved at slå bunden ud på det, samt prikke nogle huller i siderne. Men det fik desværre ikke vand nok på den måde, og visnede alle sine nye blade.
Jeg skyndte mig at grave det op, slå krukken i stykker, og plantede det igen uden noget. Nu håber jeg det snart skyder igen.
Spørgsmålet er så. Hvordan løser jeg så rodskuds problemet? Jeg har ingen problemer med at den rodskyder tæt på træet. Dem fjerner jeg bare. Men jeg ville være ked af de meget lange rødder under jorden, som kan poppe op i græsplænen og inde hos naboen med mere.
Jeg har kigget på sådan nogle rodbarrierer som man kan købe i dyre domme. Man kan få nogle h ør vand kan trænge igennem. Er der nogen der har erfaring med det på andre invasive planter/træer? Og hvor langt skal man ned, før man er helt sikker på at de ikke skyder ud til siden?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mick T, 6. juli 2019 kl. 11.49

Tastefejl, det hedder Rhus Typhina.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. juli 2019 kl. 13.20

Jeg vil umiddelbart tro at du skal fra 50 cm og til 100cm ned og pakke rødderne ind for at undgå rodskud. Men anlæggene til rodskud vil altid være der så du undgår dem ikke.
I stedet for at forsøge at bekæmpe rodskud ville jeg nok tage et stor potte eller murebalje, som du evt graver ned så man ikke ser den og så om efteråret tage den op og beskære dens rodskud. Jeg selv dyrker japansk multebær i murebaljer og køn ser det ikke ud, men den gror være end skvalderkål og det er blot et spørgsmål om tid før jeg jeg må hugge af den og give væk eller plante ud i haven.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 6. juli 2019 kl. 15.11

Hvis vi antager, at tommelfingerreglen om at et træs rodnet når ca lige så langt ud som bredden af træets krone, holder stik, så har du en idé om, hvor langt ud rodskuddene kommer.

Min erfaring med et træ som dit, er dog at de kommer op til 1 meter længere.

Det er også min erfaring, at de rodskud, der kommer tæt ved stammemn er relativt lette at fjerne og at de der kommer længere ude, ikke overlever at blive kørt over af plæneklipperen. -Nå ja, nogle gange skal der er par gange til.

Kort sagt, jeg har ikke oplevet rodskuddene som et stort problem.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. juli 2019 kl. 20.30

Jeg bruger bundløse 90L murerbaljer gravet ned, så man lige kan køre over kanten med plæneklipperen. De rodskydende træer går ikke dybt i jorden.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Hjortetaktræ rodskud«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hjortetaktræ rodskud

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider