Forum

Søger hjælp til formering

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 8. juli 2019 kl. 13.27

Hej alle jer eksperter ;-)

Jeg har gennem mange år sået Mammuttræer med stor succes og har en del af dem i min have.
Jeg har dog et specielt træ som jeg gerne vil have opformeret, det gror ca. 3 gange hurtigere end alle mine andre træer og har gjort det siden det spirede fra frø!
Nu er det samtidigt begyndt at sætte kogler for første gang og træet er kun 10 år...

Jeg står dog og skal flytte indenfor et år eller to, og vil rigtig gerne have dette træ med mig, men det er nok blevet for stort nu.
Derfor søger jeg nogen som kan hjælpe med at formere træet. Det er ikke helt nemt at formere Mammuttræer via stiklinger, men har læst om flere der har gjort det med succes i drivhus med roddanner homon.

Er der nogen som kan hjælpe mig med dette forsøg?
Jeg har desværre ikke rigtig faciliteterne til at gøre der rigtigt og ordenligt selv.

Tak :-)

Mvh. Steffen

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. juli 2019 kl. 23.05

Sender du stiklinger, hormon og opskrift gør jeg da gerne forsøget :)

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. juli 2019 kl. 0.17

Det er faktisk meget let , stiklinger skal klippes nu , have undervarme , og ingen rodhormon ....

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. juli 2019 kl. 9.40

Undervarme kan jeg klare - kender du temperaturen Svend?

Har faktisk selv plantet 3 mammut i år - skulle være ca. 10 meter høje om ti år - måske skulle jeg øve mig på dem :)

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. juli 2019 kl. 9.51

20 Gr. Celsius ,

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. juli 2019 kl. 12.31

Tak Svend!

Hører jeg ikke fra Steffen en af dagene, vil jeg måske prøve at snuppe et par stiklinger fra mine meget unge træer :)

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 9. juli 2019 kl. 20.26

Tak for svarene :-)
Tom, jeg har sendt dig en mail.

Svend, har du prøvet det før med succes??
Jeg går ud fra man skal bruge de grønne skud fra iår? Og ikke de mere træagtige fra sidste år til stillingerne??
Mvh. Steffen

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. juli 2019 kl. 13.26

Jeg har ikke prøvet at formere mannuttræ , men mange andre planter med succes , så jeg blev nysgerrig , og slog den op i min store planteformerings bog hvor den stod som meget let at både at frøformere og stiklingeformere.
Den superkorte version , klip modne skud fra i år , gøres sidst på sommeren , brug kun de yderste 10 cm , klip spidsen af og fjern blade eller lign på de nederste 5 cm , dyb eventuel i rodhormon , sæt stiklingen i fugtig jord i en potte , placeres i en plastpose så der kommer en høj luftfugtighed , undervarme kan bruges .

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. juli 2019 kl. 10.41

Steffen sendte mig dette link:

incelebrationoftrees.com/2016/06/19/how-cuttings-become-trees/

som fører til en rigtig spændende og illustrativ opskrift på formeringen.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. juli 2019 kl. 20.54

Ja man skal lære noget nyt hver dag......

Nyt svar til emnet »Søger hjælp til formering«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Søger hjælp til formering

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider