Forum

Erfaringer med komposterbar ukrudtsdug?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Naja Slyngborg, 14. juli 2019 kl. 19.01

Hej,

Er der nogen der vil dele deres erfaringer med brug af nedbrydelig ukrudtsdug? Vi overvejer det under nyetablerede bærbuske, med flis over.

Det lyder meget tiltalende, i stedet for at efterlade en masse plast i jorden. Og efter de 4-5 år det skulle holde, må man formode de fleste former for ukrudt er gået til?

m.v.h.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 14. juli 2019 kl. 19.20

Jeg har kun erfaring med pap og aviser, der dækkes med ca. 5-6cm. flis, det virker og er meget billigt :) Der kommer stadig lidt ukrudt til ovenfra (fugleklatter og vindbårne frø) - men de håndluges let.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. juli 2019 kl. 22.18

Jeg brugte disse i foråret til nogle træer der blev plantet i en vild græsmark - det ser ud til at fungere fint og har man ikke lige en masse aviser eller pap er de en mulighed. Jeg lagde græstørven ovenpå pappet må være perfekte til bærbuske.

www.hd2412.dk/planteplader-i-pap-60-cm

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Naja Slyngborg, 14. juli 2019 kl. 23.00

Tak for svar og link! :)

Vi er slemt plaget af skvalderkål, så jeg kan godt have min bekymring i forhold til brug af aviser og flis. På trods af grundigt forarbejde. Vi har tidligere brugt kombinationen i køkkenhavens stier, og efter 2 år er de igennem. Skal rødderne op dér, ender man med at forstyrre de resterende aviser.

Men papskiverne kommer vi helt sikkert til at bruge andetsteds, til nye træer ligner det en super løsning.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 15. juli 2019 kl. 7.54

Ak ja Naja, mod skvalderkål kæmper selv guderne forgæves. - Skriv endelig igen, når du har fået erfaring med biodugen, - den er vist ret ny på markedet - og derfor er der nok ikke så mange erfaringer med den.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 15. juli 2019 kl. 8.17

Hvis den er komposterbar på fire år, er det ikke sikkert, det er nok til at bekæmpe skvalderkål. Hvert år vil den jo blive komposteret mere og mere.
Hvis den er fremstillet af PLA, kan det også godt vise sig, at det er noget møg. Jeg har studeret området ift indkøb af poser til madaffald i en kommune. Og der er mange påstande omkring bioplast. Helt konkret, er der uenighedcom, hvordan den i realiteten bliver nedbrudt i naturen. Dels tidsrummet. Her kan man sige, at hvis den IKKE bliver nedbrudt hurtigt, er det lykken mod skvalderkål. Men så indgår den heller ikke særlig nemt i naturens kredsløb.
Hvis den bliver nedbrudt, er det muligvis til stykker, der er sådan konfetti-agtige i størrelsen. Dvs de kan blæse væk eller du skal rundt og samle stykkerne op. Og der er nogen (ekspert hos AffaldPlus), der mener, at det kun er plastikkæderne, der ligesom klippes over - resultatet er mikroplast.
Så jeg ville være ganske varsom med at bruge det i min have. Så hellere købe en i kraftigt pladt, som kan fjernes hel. Eller en i et plantemateriale, fx sisal eller kokosfibre. Eller luge ...

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Naja Slyngborg, 15. juli 2019 kl. 11.01

Tak for oplysning, Freya. Det var næsten også for godt til at være sandt.

En hurtig gennemlæsning på Wikipedia angiver faktisk også, at PLA ikke er så nemt nedbrydeligt som man skulle tro - Og at det anbefales at det komposteres i et industrianlæg, ved høj temperatur og kontrolleret fugtighed.

Så det bliver en plastløsning, med optagning efter en håndfuld år.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juli 2019 kl. 11.26

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juli 2019 kl. 23.34

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 16. juli 2019 kl. 7.10

F Christensen. Min pointe er netop, at de skriver så meget, men at deres påstande ikke er veldokumenterede.
PLA bliver da ikke bedre for miljøet af at ligge under rullegræs? Og ukrudtsfrø kan da ligge længere i jorden end membranen holder. Desuden kommer de fleste frø oppefra.
Desuden er det ikke gennemtrængeligt for vand. Det er jo plastik.
Alle materialer indgår i det naturlige kredsløb. Det gør plastik jo også. Det er bare et spørgsmål om hvordan og inden for hvilken tidshorisont. Solvognen kunne jo ligge nogle tusinde år, uden at forsvinde...

Det er greenwashing. For når man læser om bioplast, så dækker det faktisk over to forskellige ting:
Plastik fremstillet AF planter (max 75 %). Men det er ikke nødvendigvis bionedbrydeligt.
Plastik fremstillet af OLIE men som en type, der kan nedbrydes - men hvordan og over hvilken tid, er de aldrig særlig klare med.
Der er også kombinationer af ovenstående.

Men som Naja siger, så skal de komposteres industrielt, for "at virke".
I Danmark har vi - ift madaffald i biogasanlæg- kun et anlæg tilbage, der benytter denne teknologi (Biovækst ved Holbæk). Alle moderne anlæg kommer ikke højt nok op i temperatur.
Bioplast ender måske netop mere med smådele, som kan flyve med vinden. Så skal man rundt og samle det op i stedet.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. juli 2019 kl. 11.23

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Erfaringer med komposterbar ukrudtsdug?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Erfaringer med komposterbar ukrudtsdug?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider