Forum

Frøbomber: Hvilke træsorter?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L Jensen, 15. juli 2019 kl. 21.18

Hej,

Jeg interesserer mig for frøbomber, dvs man blander muld, ler, vand og frø, ruller det op til runde kugler og lader dem tørre. Når de er tørre er de klar til at blive kastet et sted i "naturen". Hvilke træ-frø egner sig bedst til konditioner hvor der er meget græs og ukrudt som kæmper om levebetingelserne? Sagt på en anden måde: Hvilke træsorter kan nemt udkonkurrere ukrudt og græs selvom den starter som en lille spire?

Lucas

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. juli 2019 kl. 21.27

Jeg går ud fra du har tænkt dig at smide dem på din egen grund?

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 16. juli 2019 kl. 7.42

Altså hvis du selv har jord, så er det vel bare at gå i krig ;-)
Det virker ikke som om du har ønsker til slutresultatet og fx hvor tæt de skal stå på sigt.
Så er det vel bare til efteråret at indsamle hjemmehørende arter som bøg, eg, elm, hyld, hvidtjørn, rødtjørn, el, poppel, birk, vildæbler og så videre - og så se, hvad der kommer ud af det.
Men hvorfor lave bomberne?

Ift. Ukrudt, så afhænger det også af hvilke arter det er?

Og inden du sår træerne, skal du måske også finde ud af, om det er en bevaringsværdig naturtype, du har. Fx eng eller overdrev? For så er græsning eller høslæt vejen frem.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 26. juli 2019 kl. 12.02

@L Jensen

Bomben med ler gør jo nok en forskel, ellers kender jeg ingen frø, som nemt kan gøre det. Vejret og tidspunktet på året kan også gøre en stor forskel.
Måske bør du i stedet fokusere på træernes formål som voksne og vælge frø efter det.
Umiddelbart tænker jeg, at æblekerner må kunne gavne mange steder. Jeg så engang på TV, at en æblekender gik tur langs en gammel jernbane på jagt efter nye sorter, som var skabt af passagerer, som havde bombet jorden ved siden af jernbanen med æbleskrog.

Mangler du et træningsområde til f.eks. at øve præcisionsbombning, linjebombning og tæppebombning, så må du sige til. Der må være masser af steder, hvor du vil blive modtaget med glæde og åbne arme.
Det vil være fint, hvis du vender tilbage og fortælle om dine erfaringer.

Nyt svar til emnet »Frøbomber: Hvilke træsorter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Frøbomber: Hvilke træsorter?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider