Forum

Hvidløg sat i plantekasse i foråret

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juli 2019 kl. 22.17

Jeg ved at det er om efteråret man skal sætte hvidløg. Vi bruger ikke et helt bundt købt hvidløg om året, så resten af et bundt satte jeg i min plantekasse i marts måned. Jeg har så i nogle uger høstet de små løg og brugt dem til salater. Hele løget og en del af toppen skåret i tynde skiver. Det smager bedre end knuste fed. Måske kommer vi på smagen af hvidløg nu.
Jeg har læst at hvidløg først udvikler den rigtige smag, når det knuses og kærnen går i forbindelse med det øvrige. Er det rigtigt?
Mine små løg smagte os måske fordi de var mildere i smagen?
Ingeborg
Ps. Vi har heller ikke dyrket eller smagt chili, så jeg forstår slet ikke alt det postyr om chili.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. juli 2019 kl. 22.28

Der er et stof, allicin, som først dannes når hvidløget knuses eller snittes. Det er det, som står for den karakteristiske lugt af hvidløg.

Har du prøvet at ovnbage hvidløgene, f.eks. sammen en blanding af rodfrugter?

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juli 2019 kl. 23.03

@Claus Madsen
Ok, så er det derfor vi kunne bruge de små nye løg.

Jo, jeg har en forfærdelig erindring om ovnbagte hvidløg. Til en middag på Trapholt museet i Kolding var jeg inviteret i embeds medfør. H.M. Joachim og Alexandra var der også. Søren Gericke var kok på Trapholt på det tidspunkt. Jeg tog en spændende frugt fra anretningen og anede ikke at det var et bagt hvidløg!
Siden har jeg ikke nydt noget, som jeg ikke kender! :-)
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. juli 2019 kl. 19.04

Knust hvidløg frigiver mere smag, end skiveskåret hvidløg. Men så kan man bruge mere, og det ser jeg som positivt, for de er sunde.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juli 2019 kl. 22.22

Vi bryder os ikke om hvidløg eller folk der lugter af hvidløg, men de små hvidløg, som jeg plantede på en forkert årstid og høstede tidligt fordi jeg skulle bruge pladsen til dild, var milde i smagen og kunne lige anes i tomatsalaten.
Mine forældre blev knap 100 år..... uden hvidløg og 2 krigsperioder med smalhans, så jeg satser på generne fremfor hvidløg :-)
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Hvidløg sat i plantekasse i foråret«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvidløg sat i plantekasse i foråret

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider