Forum

Ingen blomster på mit æbletræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tina, 26. maj 2005 kl. 10.45

Vi er flyttet til et nyt hus, der står et æbletræ ca.10 år gammelt. De tidligere ejere har beskåret det kraftigt så der er 5 store stammer med mange vanris på. Der er kun kommet 3 blomster på hele træet. hvad skal jeg gøre for at få flere blomster på og derved mere frugt

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 28. maj 2005 kl. 10.07

Kan du vurdere, hvor gamle vanrisene er? Hvis de kun er 1–2 år er det årsagen til at ikke er blomster her. At der ikke er flere blomster på hele træet kan skyldes beskæringen, at den tidligere ejer har gødet træet efter beskæringen med meget kvælstof i en misforstået godhed for at få gang i træet. Gamle æbletræer skal stort set ingen gødning have, da det giver vækst i stedet for frugt.

Vanrisene skal du have udtyndet og over år formet til nye frugtbærende grene. Som ny haveejer, så kan jeg anbefale dig at gå på biblioteket og låne gerne flere bøger om beskæring, inden du går igang. Her er illustrationer, som er gode at komme til at forstå beskæring udfra. Læs også denne artikel om bedste beskæringstidspunkt, som er anderledes end det, der anbefales i ældre beskæringsbøger: /artikler/dyrkningsmetoder/beskaering/336.html

Men det kan også skyldes at træet er gået hen og har udviklet sig ti at give meget frugt det ene år og næsten intet næste år. Det klades hvert-andet-års bæring eller vekselbæring. Det kan man forsøge at få træet ud af ved at udtynde frugten kraftigt det år, hvor træet bærer – det skal gøres meget tidligt, eller man kan satse og simpelthen klippe halvdelen af blomsterne af lige efter blomstring. Den sidste metode virkede rigtig godt på mit Ingrid Marie træ for nogle år siden. Men selvfølgelig er det lidt gambling, da man jo ikke ved, hvor godt æbleblomsterne er bestøvede. I følge mine erfaringer har beskæring ingen virkning på træer i vekselbæring.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 29. maj 2005 kl. 14.44

Jeg har fra pålidelig kilde erfaret, at man i stedet for at knibe de afblomsterne blomster af, kan tynde ud i æblerne. Så hvis der er flere æbler på samme sted kniber man det nye æble af. Så er der ikke så meget gambling ved processen.

Hilsen Helle-Sofie

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2005 kl. 13.52

Hej Tina
Helt sikkert ingen blomster p.g.a. for stor tilvækst. Træet kan ikke både gro kraftigt og blomstre samtidig.

Du er nødt til at udtynde vanrisene, så de ikke har nær så mange grene i træet – allerbedst så du kun har en lodret stamme og vandrette, vinkelrette sidegrene ud fra denne stamme, men det er ikke altid muligt på et ældre træ. Men det letter den fremtidige beskæring.

Beskær om sommeren – juni–august er den bedste periode, men det kan stadig nås til udgangen af september. Sommerbeskæring i tørvejr giver ingen svampeangreb, da sårene lukker lige så hurtigt som du skærer. Jeg bruger normalt altid at rengøre mit værktøj med atamon for ikke at flytte svampesygdomme fra det ene træ til den næste.

Et træ der er beskåret kraftigt skal du altid regne med skal beskæres hvert år fremover – ellers kommer det til at se mærkeligt ud, men så kan du også styre udseende og ikke mindst højden, for de bedste frugter sidder altid øverst – og det er træls, hvis de bedste bliver til nedfaldsfrugt.

Husk altid af fjerne vanris inden de bliver større end at du kan rive dem af, gerne allerede først i maj – så kan du måske kommer over det voldsomme beskæringsarbejde, når træet så begynder at bære noget frugt og bruger "krudtet" på frugten i stedet for grene.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Liljegren, 26. februar 2008 kl. 8.03

Vi har to dejlige æbletræer, Bodil Neergaard og Guldborg. Begge træer trænger til at blive befriet for nogle meget store grene.Men da vi nu er nået til slutningen af februar og stadig har det meget milde vejr, er vi i tvivl, om vi kan gøre det på nuværende tidspunkt på grund af den kommende blomstring, som sikkert vil falde tidligt i år.

Venlig hilsen
Hanne

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 26. februar 2008 kl. 14.21

Hej Hanne

Det er bedst at vente med at beskære til juli måned. Så sikrer du dig mod for mange vanris og træet heler bedre.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovmanden, 16. marts 2008 kl. 23.15

Hvis træerne er beskåret så hårdt og forkert som beskrevet, så har det vist lange udssigter at få ordentlige træer ud af dem.

Hvis det var mig gav de et godt bidrag til brændeovnen, og jeg satte nogle nye ordentlige træer. Det er en overkommelig opgave at fjerne dem, når de ikke er ældre end som så.

Men hvis du vil beskære, så foreslår jeg at vente til sidst på sæsonen, så træet ikke har mulighed for sætte reserveskud. D.v.s. Aug-Nov.

Nyt svar til emnet »Ingen blomster på mit æbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ingen blomster på mit æbletræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider