Forum

Knuste kokosskaller i stedet for spagnum

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. august 2019 kl. 10.40

www.tv2ostjylland.dk/artikel/magnus-redder-klimaet-gennem-sine-planter-og-han-har-en-opsang-til-haveejerne

Er det bæredygtigt? Mig bekendt skal kokosskaller flyttes til DK over lange afstande.
Iøvrigt er jeg glad for ikke at være nabo til den kolonihave. Så meget tolerance overfor rod har jeg ikke. Jeg ville få stress.
Ingeborg

1 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. august 2019 kl. 11.53

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 13. august 2019 kl. 16.52

Der må vel være tale om kokosskaller, der i forvejen er her i Danmark, fordi kokosnødderne enten bliver brugt til at lave fedtstof af eller spist, som de er – her i Danmark.

Kokosfedt er i øvrigt meget populært, siges det. Jeg tror for resten, at der er kokosfedt i mange forskellige færdigretter og kager.

Bortset fra, at det er sjovt at købe en kokosnød og vise sine børn, at den slags findes, så synes jeg da også, at det er en dårlig ide at importere den slags langvejs fra.

M.v. h.

Doris Møller

P.S. Der er andre ting, der kan bruges i stedet for spagnum til at sænke pH-værdien i jorden, f.eks. savsmuld eller fyrrenåle. Selv anvender jeg de grangrene, der har været brugt til at frostdække sarte planter. Jeg klipper grenene i småstykker og lægger dem under blåbær-buske og rododendron. Det fungerer fint.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. august 2019 kl. 17.31

Hej Doris
Sådan som jeg forstår det, er det også fibrene omkring kokosnødderne og affaldet derfra der er tale om og det tror jeg ikke importeres sammen med de kokosnødder vi køber i butikkerne. Hvis der er tale om skallerne skal de i hvert tilfælde findeles ret meget.

Ingeborg

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. august 2019 kl. 17.35

Artiklen har tidligere været til diskussion her i HAVENYT
www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/19953.html#e135440
ingeborg

5 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. august 2019 kl. 18.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. august 2019 kl. 18.20

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. august 2019 kl. 20.55

Cocojord er et udmærket gromedium lavet af kokoskaller , det er let at vande op efter at have været tørret ud , modsat shagnum som nærmest er vandafvisende , blandes tir med perlite , det er et naturprodukt , det er nok fremtidens pottemuld .

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. august 2019 kl. 20.55

Cocojord er et udmærket gromedium lavet af kokoskaller , det er let at vande op efter at have været tørret ud , modsat shagnum som nærmest er vandafvisende , blandes tir med perlite , det er et naturprodukt , det er nok fremtidens pottemuld .

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. august 2019 kl. 20.57

Hvorfor kommer der 2 indlæg , jeg har kun trykket send svar 1 gang ......

Nyt svar til emnet »Knuste kokosskaller i stedet for spagnum«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Knuste kokosskaller i stedet for spagnum

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider