Forum

Denniston superb blomme

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 21. august 2019 kl. 8.10

Er der nogle der har erfaring med Denniston superb blomme?

Hvis jeg læser på engelske sider kan jeg se at den er en green gage, og på alle billederne ligner den Grøn RC. På Pometets hjemmeside er der imidlertid billede af mere røde blommer?

Jeg har bestemt mig for at ompode vores Familietræ (Som har RC Oullin, RC Althan, Ital. Sv., Victoria og Opal). Da jeg allerede har både et selvstændigt Opal træ og Victoria træ i haven, tænker jeg det er deres grene på Familietræet der skal podes om (Jeg har også et gult abrikosblommetræ og et RC Oullin. Min umiddelbare plan er at pode grønne Reine Claude/ reine Claude lignende sorter på. Jeg har læst at Denniston Superb, skulle være mere villig til at bære end Grøn RC. Men er det overhovedet en grøn blomme? Hvordan er den smagsmæssigt i forhold til grøn RC?
Burde jeg bare satse på Grøn Reine Claude?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. august 2019 kl. 16.46

Jeg ville sige vælg den grønne, og få den på en svagtvoksende stamme. Ellers vokser den som den Gule op i himlen.

Jeg synes personligt Grøn Reine Claude er den lækreste blomme! Frugtagtig uden at være melet.

Da vi flyttede i vores hus for snart længe siden gik jeg og ventede på at de grønne skulle blive gule, hvad de så aldrig blev! I min verden var blommer gule, blå eller rødgule- ikke grønne. Så... Jeg blev klogere, men først næste år. ;-)

Til gengæld: Dem, jeg har, ældes ikke med ynde. De taber store grene, og får derefter råd/svamp. Men jeg ved så ikke om mine er 50-60 år gamle (eller yngre/ældre). Der er desværre podet på mirabellegrundstammer, og det er noget hø!

Mvh
Tine

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 21. august 2019 kl. 19.00

Hej Tine

Jeg tror ikke jeg poder en ekstra stamme på mit, i forvejen podede familietræ, så podekvistene må klare sig på prunus cersifera :)

Jeg kender godt smagen på Grøn Reine Claude (enig den er fantastisk) spørgsmålet er om Denniston superb kan matche den bare nogenlunde(og med bedre bæring?)?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 23. december 2019 kl. 13.25

Genopliver lige denne hvis andre skulle have interesse

Anton Pedersen skriver :" Frugten er middelstor, rund til oval, grøn til gulliggrøn og med en tæt, lys Dug. Kødet er gulgrønt, ikke meget saftigt, men af en behagelig, ikke meget karakteristisk Smag. Er en Spiseblomme af anden Rang. Moden omkring l. September. Stenen er gulbrun, lille, oval, ret stærkt skulpteret og med bølgede Kanter. Dennistons Superb kan på ingen Måde træde i Stedet for Grøn Reine Claude" (Danmarks Frugtsorter. II. del. Blomme. Ved Anton Pedersen, Professor ved Den kgl. Veterinær-og Landbohøjskole. Udgivet af Fællesudvalget for Frugtavsløkønomi på Alm. Dansk Gartnerforenings Bogforlag. København 1955.)

Det ser ud som om det vil være en fattig erstatning for Grøn RC. Det må blive grøn RC jeg skal have

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 24. december 2019 kl. 18.52

Overvej sorten Jefferson. Den kender jeg som ualmindeligt sød, koncentreret smagfuld - ikke ulig grøn rc, men noget større. Det eneste minus er at den bærer lidt sparsomt og ujævnt.

Mvh Sofus

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 26. december 2019 kl. 20.51

Hej Sofus

Jeg har faktisk haft Jefferson med tidligere i mine overvejelser, men valgte Gul abrikosblomme (efter råd fra andre her på foraet ( har ikke fået blommer endnu men satte det også sidste sæson)). Jeg tror dog jeg har ok gule blommer, og vil hellere have en grøn variant

Nyt svar til emnet »Denniston superb blomme«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Denniston superb blomme

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider