Forum

Ukrudt kan skygges bort

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 27. august 2019 kl. 22.05

Køb noget sort plastik og læg over, så kvæler du ukrudtet, fordi det ikke får lys.
Hvor er jeg dog træt af at læse det, men hvad kan man sige..

Med større tålmodighed kan ukrudt måske skygges væk på en smartere måde med mere naturlige virkemidler.
Jeg har f.eks. en vild brombær, som har det meget svært, blandt andet fordi skvalderkål lukker for lys til nye skud.

Og på nedenstående billede kan man se en havegang langs et stakit, hvor jeg plejede at slå meget græs, men indenfor de sidste 2-3 år har træerne lukket for lyset, så græsslåning ikke mere er påkrævet.

Mit økologiske spørgsmål er så, hvilke beplantnings opskrifter, der i dag er udviklet til med færrest mulige planter at lægge et givet større område hurtigst muligt i skygge, så væksten standser og jorden bliver sort.?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. august 2019 kl. 8.57

Sådan virker det jo i naturen og i min baghave med meget høje træer og underplantning, så det er en fin ting du har observeret.... men nyt er det ikke!.... og så er det jo ikke alle steder den metode kan bruges.
Ingeborg

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 29. august 2019 kl. 13.14

Et gammelt natur fænomen med superkræfter, der nærmest overgår ethvert andet økologisk haveværktøj. Men hvilke økologer har interesseret sig så meget for det, at de ved, hvor hurtigt de med en given plante kan lægge så meget som en enkelt kvadratmeter jord i skygge.?
Eller måske 9 eller 16 kvadratmeter kvadrater osv.... 49 eller 64 vil umiddelbart passe mig bedst til alley cropping, men ventetiden må nok blive meget lang for så stort et areal.
Til en god opskrift bør det måske også høre med, at man tager højde for, at beskæringen af træerne gerne må kunne køre i cyklus i mange år, hvor haven på skift dyrkes og lægges brak.

Nyt svar til emnet »Ukrudt kan skygges bort«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ukrudt kan skygges bort

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider