Forum

Hjælp til espalier

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. august 2019 kl. 22.30

Vi har rn rædsom bar gavl, der tilmed er sydvendt og er oplagt sted til et espalier. Altenativet kunne være et figentræ.

Min mand er en god håndværker, men han ved ikke noget om hvilke krav der stilles til et espalier. Er der nogen herinde som vil dele gode råd om “teknik og plantevalg” ? Gerne billeder.

Jeg har læst at der kræves flere forskellige planter til bestøvning. Der er ingen frugttræer i nabohaverne udover hasseltræer.

Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. august 2019 kl. 8.44

Du nævner figentræ. Det behøver slet intet at kravle op af. Murestenene kan blive skadet af de kraftige grene på træet. Det står bedst frit i haven, og så skal det være en bornholmer figen hvor du er sikker på at få frugt. Et figentræ gror nemt en meter om året.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. august 2019 kl. 21.13

Det kunne også være en Røsnæsfigen.
Det er en væg til vin. Espalieret skal holdes lidt fra muren, så din mand kan komme til at binde rankerne op.
Bedst vil det være at sætte en vinplante for hver etage, der ønskes vin, så der kun er en vinranke i hvert niveau.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. august 2019 kl. 22.41

Tak for svaret. Der ligger en række fliser langs øst og sydsiden. Jeg har i dag gravet ved sydmuren og der er skraldertørt, mens der de fleste andre steder er fugtig jord. Så jeg må nok opgive tanken om at få noget til at gro der. Jeg vil ikke slæbe vand derhen. Der kunne etableres udtag til regnvandstønde i nærheden, men det vil være forbundet med arbejde og det vil jeg gerne undgå at “formere”. Min mand slår græs og hjælper med hækklipning hvor jeg ikke kan nå, så det er mig der er havemand.
Ingeborg

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 31. august 2019 kl. 14.26

Fersken træ vil gerne stå tørt og kan bruges i espalier.
Mit står tørt helt op af en mur med udhæng vokser fint.
Mvh

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. september 2019 kl. 16.22

Hvor tørt er tørt? Jeg forstår ikke at der er så tørt på det sted. Vi har tidligere haft et blommetræ på området i græsset. Var det en bedre ide? Det skal være et træ der giver frugter hurtigt... og ikke så mange at det bliver en plage.
Ingeborg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 2. september 2019 kl. 22.20

Der er tørt under tagudhænget. Dit blommetræ stod nok mere frit?

Nyt svar til emnet »Hjælp til espalier«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hjælp til espalier

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider