Forum

Få julestjernen i blomst igen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. september 2019 kl. 9.40

Min hvide julestjerne har stået ude hele sommeren og ser flot og kraftig ud, med korte skud. Nu skal den så udsættes for dagslys i maksimum 12 timer i døgnet. Det kan man klare ved at sætte en papkarton eller sort spand over den de resterende 12 timer. Nu må jeg se at finde et passende sted til det indendøre. Det bliver lidt spændende. Har du også oversomret en julestjerne?
Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. september 2019 kl. 10.12

Det kommer jo naturligt med korte dage , vi nærmer os jævndøgn hvor natten bliver længdere end dagen . så bare placer planten et lyst sted hvor den ikke bliver udsat for kunstigt lys .
Men helt ærligt det er ikke noget at gemme på , men det finder du snart ud af , jeg har prøver det , gartnerne bruger noget kemi , som gør at planterne bliver lave og tætte med store blomsterblade , du får det lige modsatte , så hellere ofre den tyver til en ny flot plante til jul ..................Da den hører til vortemælk (Euphorbia) familien gør at den er meget giftig .

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. september 2019 kl. 12.04

Tak for svaret . Ja, jeg bruger gerne mange penge på planter og er ret god til at smide triste planter ud, fordi livet er for kort til at se på planter, der har haft deres bedste tid. Denne julestjerne knytter der sig en historie til og det er 3. År jeg skal have gang i den. De andre år har den bare stået inde i mit blomsterhjørne i stuen. Derfor vil jeg gerne beholde den.
Ingeborg

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. september 2019 kl. 14.13

Min mor brugte, men det var dengang Julestjerner havde rod, at sætte dem i klædeskabet, når de havde stået ude i haven sommeren over.
Så fik de 12 timers døgnet.

Men jeg gider ikke Julestjerner, da de som regel har fået et chock ved at rykke ind i varm lys butik/står ude koldere end godt er. De er gerne meget plejede fra producentens side af, men det gennemsnitlige supermarked mishandler dem.

Lidt ligesom jeg ikke vil have Hibiscus, de vil tabe samtlige knopper efter at være kørt hjem. Det er ellers en dejlig plante, men! Det samme gælder i en vis grad jule-/pinse_påskekaktus.

Mvh
Tine

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. september 2019 kl. 14.41

@Tine
I betragtning af at det er en 3. års julestjene synes jeg at den er rigtig kompakt stadigvæk. Nej , hive ud og ind af et klædeskab og så en fugtig plante? Det går slet ik! Så er det da nemmere at gi den en sort spand over hovedet. Det vil jeg gøre fra i dag af... og tage den ind på gulvet foran min halvdør på mit arbejdsværelse. Der generer den ingen. Jeg ved jo, hvor møjsommeligt du får dine indkøb hjem og julestjerner tåler absolut ingen meget lave temperaturer. Vores gartner giver dem endda 2 omslag bare for at transportere dem ud i bilen.
Hibiscus kan jeg desværre heller ikke give dig ret i, eller også er sorterne blvet bedre. Min gemal har haft 2 af slagsen hele sommeren og de har blomstret hele tiden. Jeg vidste fra gammel tid at man ikke måtte dreje potten, for så ville knopperne falde af. Jeg prøvede ..... og det gik fint. Se billedet fra for 5 minutter siden.
Ingeborg

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. september 2019 kl. 16.14

Tine !!! du må have været meget uheldig med hibiscus , det er generelt set meget lette planter , vi taler her om Hawaiiblomst (Hibiscus rosa-sinensis) som er en populær og let stueplante som blomster villigt , men også de 2 hårdføre sorter Hibiscus Syriacus og Hibiscus moscheutos som står og blomster nu ude i haven er meget lette og passer stort set sig selv.

Nyt svar til emnet »Få julestjernen i blomst igen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Få julestjernen i blomst igen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider