Forum

Anisisop

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. september 2019 kl. 9.56

Oprindelig har jeg sået Anisisop for flere år siden. Den blomstrer først 2.år. Det der forvirrer mig er at den også omtales som staude. Mine store anisisop er dels frosset tilbage, enkelte er vokset op igen 3.år. Nu har jeg et bed, hvor der før har stået anisisop, som har sået sig selv og blomstrer allerede første år efter at de nye planter er dukket op under mine hostaer. Er det en staude, som nemt fryser tilbage? Vi har jo ikke haft særlig hårde vintre de seneste 2 vintre. Jeg vil gerne kunne flytte de selvsåede planter, hvis det er umagen værd og de ikke fryser væk. Anisisop blomstrer lige nu og er tæt besat med bier.
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 10. september 2019 kl. 16.14

Hej Ingeborg

Ja, anisisop er en staude. Er du sikker på, der er tale om tilbagefrysning, og at der ikke er en anden årsag til, at planterne er døde? Jeg såede for en del år siden både en gulbladet variant og en alm. grøn, og begge trives i min have i Østjylland. De selvsår sig også, hvorfor jeg fjerner alle småplanter hvert forår/sommer.

Mvh. Marie Louise

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 10. september 2019 kl. 16.23

Jeg har sået Anisisop to gange, og begge gange har den blomstret det første år.
Den er god til bier, men som billedet også antyder, er det ikke sikkert, at den er bedre end mange andre planter.
Den burde nok være flerårig, men det ser ud til, at den tåler vinteren meget dårligt, og derfor bliver den næppe en seriøs staude hos mig.
Som krydderurt er duften fra bladene nok det bedste.
Måske er det opskriften, det er galt med, men Jeg synes, at teen kradser for meget i halsen.
Den har dog ikke skuffet mig mere, end at jeg stadig har tænkt mig at samle frø fra den.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. september 2019 kl. 16.52

Jeg har altid med stor omhu fjernet frøstandene for ikke at få anisisop over det hele og som det ses er de virkelig gode til at selvså.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Anisisop«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Anisisop

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider