Forum

Såning af græs – for vådt?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. september 2019 kl. 9.36

Et lille stykke tilsået med græs for godt 14 dage siden er kommet rigtig fint op og kan snart få første klipning. Derimod er en lang strimmel langs den bestående græsplæne tilsået med græs for 7-8 dage siden som død og jeg er bange for at der har været for vådt, så frøene råder i stedet for at spire. Jeg har pillet et par frø op og kan se at de har sendt en lille rod. Imidlertid tvivler jeg på at det vil blive til græs.
Vi har fået rigeligt med regn i hele september, omkring 70 mm. Skulle græsset ikke komme op, er det nok for sent at så igen, eller er jorden stadig varm nok og forudsat at vi får tørvejr.
Ingeborg

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. september 2019 kl. 9.44

Sået for godt 14 dage siden.
Ingeborg

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Damgaard, 12. september 2019 kl. 8.52

Jeg vil tro at du sagtens kan så nye græsfrø inden for i hvert fald de næste 14 dage. Man siger jo at græsfrø kan spire så længe at jordtemperaturen er +7 grader.

Her kan man se den gennemsnitlige jordtemperatur i sit område.
www.landbrugsinfo.dk/planteavl/vejret/sider/pl_jordtemperatur.aspx

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. september 2019 kl. 12.07

Tak for svaret. Fint at så igen, såfremt der bliver noget mere tørt. Nu er vi oppe på omkring 100 mm regn på vores lerjord. Selvom der er fin humusrig muld øverst, vil lerjorden underneden jo virke som et “bundkar, som holder det øverste vådt. Jeg ksn måske få græsset til at spire, men om det bliver klippeklart inden vinteren ?
Ingeborg

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. september 2019 kl. 14.18

Tak for svaret. Græsset er kommet op nu, lidt sparsomt og vi har været nødt til at grave langs kanten for at befri et brønddæksel.
Der skal altså såes igen på det sted.... eller skal jeg vente til foråret, lægge et lag topdressing langs kanten og så nyt?

Ingeborg

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. september 2019 kl. 14.28

Ifølge det fine link, som Mark Damgaard skrev, skulle jordtemperaturen i Fredericia ligge omkring de 10-12 grader med stigende tendens. Men een ting er at græsset spirer, en anden ting er om det er stærkt nok til at modstå kommende frostperioder så længe det er “spædt”? Vil det gavne at lægge plastik over? ( jeg har nogle gamle presenninger, som jeg kan klippe op .

Ingeborg

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Damgaard, 21. september 2019 kl. 15.13

Selvom vejret kan være svært at spå om, så ville jeg tage det ganske roligt, det ser fornuftigt ud den kommende tid. Jeg tror at plastik udlagt henover det nye græs kan komme til at skade mere end det gavner.

Græsset skal nok overleve minusgraderne, det er snarere et længervarende tykt lag sne man skal bekymre sig om, da det kan danne rammer for sneskimmel. Men nu er vores perioder med sne her i Danmark efterhånden så korte, eller ikke eksisterende, at det nok skal gå.

Skulle græsset ikke leve helt op til forventningerne til foråret, så skal en simpel omgang eftersåning nok hjælpe.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. september 2019 kl. 20.45

Ikke så meget snak!
Så, og hvis det ikke lykkes, så så igen.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. september 2019 kl. 23.42

@Lars Holt
Det har du ret i. Skulle der ikke blive tjenligt græs, kan jeg vel bare rive, evt. Topdresse med jord/kompostblanding og så nyt oveni til forår. (Jeg har vist et bekymringsgen: min søn sagde en gang til mig “hvorfor bekymre sig om ulagte æg”.
Tak for svaret
- Ingeborg

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. september 2019 kl. 16.49

Ingeborg frygt ikke overgangsalderen, det er kun æggene der har overskredet udløbsdatoen - hønen fejler ikke noget.
Jeg har engang sået græs den 1. december og det kom fint op.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. september 2019 kl. 12.26

Ja, den er god med æggene :-). Nu har jeg sået og så er der jo ingen større skade sket ved det, hvis det mislykkes. Tak for svaret
Ingeborg

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. september 2019 kl. 20.27

Godt nyt - det ser ud som om det lykkes at få græsset til at gro - bortset fra at naboernes katte igen har rodet der, hvor vi måtte tage et brønddæksel op . Tak for optimistisk bistand :-)
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Såning af græs – for vådt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Såning af græs – for vådt?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider