Forum

Stiklingformering af Hortensia

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 11. september 2019 kl. 13.14

Jeg har lavet en håndfuld stiklinger af mine Hortensia "Endless Summer", der alle ser ud til at have slået pænt rod og viser vækst i toppen. hvordan opbevarer jeg potterne vinteren over? Kan de tåle frost, eller skal de beskyttes så længe de står i potter?

Hvis der er nogen af jer der har konkrete erfaringer, hører jeg gerne om det.

Mvh Sofus

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 11. september 2019 kl. 15.25

Hej Sofus Ryge Petersen

Jeg har lavet i massevis af hortensiaer i årenes løb – også i år. Jeg lader de små planter stå i den lille potte, hvor stiklingerne har slået rod. Lige nu står potterne bare i blomsterbedet – selvfølgelig uden underskål, så de ikke drukner fuldstændigt i al denne regn. Når jeg får tid, vil jeg grave potterne ned, så overfladen af jorden i potterne flugter med den omgivende jord. Jeg vil selvfølgelig finde et sted med læ til dem, og hvis jeg får en grangren eller to tilovers i december måned, kan det godt være, at de får lidt frostbeskyttelse.

Det er den bedste løsning efter min erfaring. Tidligere overvintrede de små planter på min overdækkede og lukkede altan, men det er bedre, at de kommer ud i et normalt klima, synes jeg. Og når de taber de få blade, de har nået at få, så er der jo bare tynde pinde tilbage, og de er heldigvis nemme at finde til foråret, når man har ladet planterne stå i urtepotterne.

Held og lykke med det!

M.v.h.

Doris Møller

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 11. september 2019 kl. 17.07

Tak for beskrivelsen af din metode Doris. Den vil jeg prøve at bruge.

Mvh Sofus

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. september 2019 kl. 17.30

Det, der slår hortensiaer ihjel om vinteren, er ikke frosten, men skiften mellem frost og tø.
De tørrer ud, når solen skinner på dem, mens jorden er frossen, så de ikke kan få vand.

Nyt svar til emnet »Stiklingformering af Hortensia«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stiklingformering af Hortensia

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider