Forum

Beskyttelse af nyplantede træer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lasse W., 29. september 2019 kl. 10.19

Jeg vil gerne plante frugt- og nøddetræer ude på et markareal. Jeg har dog tidligere forsøgt mig, men træerne bliver spist af dyr, herunder mosegrise, smågnavere, rådyr og harer.

Hvordan beskytter jeg træerne, så de får en chance for at vokse op? Jeg har ikke mulighed for at hegne hele arealet ind. Skal jeg både bruge stammebeskyttere og en lille indhegning omkring hvert træ?

I så fald, hvilke stammebeskyttere har I gode erfaringer med? Og hvis jeg skal hegne hvert træ ind, hvordan kommer jeg så selv ind til træet for at renholde jorden omkring det?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 29. september 2019 kl. 12.53

Jeg bruger hønsenet eller andet net med den maske størrelse.
Og så stål pæle så der er en afstand til træet på 5-6cm.
Rådyr kan ikke lide at feje på stål.
Så noget pap eller aviser rundt om træet på jorden med flis på. Så er der ikke meget at holde rent.
Mosegrise bliver jagtet med mulvapesaks.
Mvh

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 2. oktober 2019 kl. 19.49

Hej Lasse
Her bruges et hegn på mindst 95 cm højde, gerne haretæt forneden, men hellere ikke haretæt end ingen hegn og jeg bruger altid mindst 4-5 meter i længden, så bliver hullet over en meter og dyrene kan ikke nå stammen, når der er banket 4 pæle ned, som kan holde hegnet på plads. Og det virker.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Gydesen, 22. oktober 2019 kl. 11.45

Hønsenet er altid en god løsning det bruger jeg også selv og fungere fantastisk! :-)

Vh
Anders

Nyt svar til emnet »Beskyttelse af nyplantede træer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Beskyttelse af nyplantede træer

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider