Forum

Udplantning af figen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Jakobsen, 4. oktober 2019 kl. 20.04

Hej plantefolk
Jeg har forgæves søgt på nettet for at finde ud af, hvornår jeg kan plante mit figentræ ud i haven. Det er 4 år gammelt, ca halvanden meter højt og har stået i krukke hele sit liv - de sidste tre år udenfor, hvor det har overvintret med en sivmåtte omkring. Men nu er det ved at blive for stort til krukken og jeg vil gerne have det ud i haven.
Jeg mener det er en bornholmsk figen.
Er der nogen her der ved, hvornår på året det skal plantes udenfor?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. oktober 2019 kl. 20.35

Jeg vil ikke have betænkelighed ved at plante den ud i haven nu.
Rødderne vil have godt af at komme i jord med god plads. Hvis det er en bornholmer er den utrolig sejlivet. Du behøver ikke at pakke den ind når den er så gammel. En 4 år gammel bornholmer burde have figner på for et par uger siden. Hvis ikke, kan det være en sydlandsk som ikke kan bestøves her i norden. Nogle supermarkeder sælger figenplanter som aldrig får frugt her.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. oktober 2019 kl. 21.00

Ja det er nu at man skal plante figen ud på friland , jorden er varm og fugtig , betegnelsen borholmerfigen dækker mindst over 3 forskellige figen sorter , der alle gør det godt på Bornholm på grund af den relative lune østersø som øen ligger i og som giver milde vintere.
Og ja der burde være masser af figen på , men som Mogens skriver så bliver der solgt figen i DK som der ikke kan give figen her i landet (napolitana)

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jakobsen, 4. oktober 2019 kl. 22.15

Hej Mogens og Svend

Mange tak for svar. Den skal da vist bare i jorden asap!
Det er en aflægger fra mine forældres figen som er kæmpestor i deres havestue og har masser af frugt på hvert år. De fik en aflægger for 30 år siden af nogle venner, som vist havde deres figen udenfor. Så derfor tror jeg vires også kan klare sig udenfor i dk og få frugter.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. oktober 2019 kl. 22.41

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 6. oktober 2019 kl. 17.56

#2.
Indtil for ca. en md. siden var jeg nok tilbøjelig til at give dig ret Svend, ang. Napolitaneren. Men NU er jeg af en HELT anden opfattelse mht. denne figen sort :)
Se. vedh. billede. Jeg plantede denne i en krukke i 2016 og nu er der endelig håb forude. :) - Velvidende, at den viste figen vil fryse tilbage til vinter. Planterne på friland har endnu ikke figner.

Sivmåtten er i al fald en god idé som beskyttelse mod frosten i april/maj, og hvis vi kommer under -10 grader om vinteren. På min Precose de Dalmatie frøs alle nye skud 20-30cm. tilbage i år i maj :(

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. oktober 2019 kl. 18.08

James .....Det er jo dejlige nyheder , jeg har stadig min napolitaner , og den er meget hutigtvoksende og hårdfør , jeg har faktisk prøvet at fjerne den men den bliv ved med at skyde .......så i år fik den en ny chance , og nu mangler vi bare nogle figner og de skal nok komme før eller senere.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. oktober 2019 kl. 20.32

Det var pokkers - så er der stadig håb for min italiener.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 8. oktober 2019 kl. 21.15

Mogens E. skriver i svar nr. 1, at din figen vil ha' godt af at komme i jorden med god plads.
Måske mener Mogens, på et sted med god plads til kronen ?
For hvis man planter med god plads til rødderne, så gror den som bare fanden, og sætter masser af grene og blade, men ofte kun få figner.
Det er almindelig kendt og anbefalet, at man helst skal begrænse rødderne lidt og også fylde en del sten i plantehullet. Min egen blev plantet i et hul på måske kun 60 -70 cm afgrænset med nedgravede eternitplader. Nu har jeg så det problem, at jeg næsten får ondt i ryggen af at gå og slæbe figner ind i fryseren. Så det er såmænd helt velkomment, at hvepsene også tager godt for sig af herlighederne. Og så står den for resten på et meget vindomsust hjørne.
Jeg har lavet adskillige børn på den, så den nu har afkom flere steder i landet.
Blot en skam, at den ikke kan blive bestøvet i DK, så vi også kunne lave "julefigner" i stedet for de lidt kedelige kerneløse DK-figner.
Men syltede figner med en god sukkerlage pynter jo lidt på det.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. oktober 2019 kl. 23.16

Hvordan beskytter jeg mit figentræ om vinteren?

Figentræet synes ikke om hård frost. Sørg derfor for at beskytte træet ved at dække rødderne med flis eller blade, som kan fastholdes med gran- eller fyrregrene. Toppen af træet kan beskyttes med lærred eller insektnet. Du kan også anvende særlige vintermåtter, men du risikerer dog, at der opstår for meget varme under dem, så planten kommer til at vokse, før vejret tillader det. Har du plantet figen i en krukke, skal du sørge for at pakke krukken ind i fx en halmmåtte vinteren over.

Hvorfor spiser veganere ikke figner?

Figner, som er tørrede, stammer fra egne, hvor der foregår en naturlig bestøvning af fignerne. Det kan resultere i, at hvepse dør inden i frugten. Selvom enzymerne nedbryder hvepsen, er der mange veganere, der afholder sig fra at spise naturligt bestøvede figner.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. oktober 2019 kl. 17.00

Her på Røsnæs ved Kalundborg gror der rigtig mange figentræer, som er store og gamle. Klimaet på Røsnæs hører nemlig til det tørreste og mest solrige i Danmark. Røsnæs har ca. 100 solskinstimer mere end gennemsnittet for resten af landet og ca. 140 mm mindre nedbør. Dette særlige klima, har stor betydning for Røsnæs´planter, og derfor har vi de største vinmarker i landet.
Min gamle bornholmerfigen er ca. 45 år og er aldrig blevet pakket ind. Den har fået en masse frost nogle år, uden skader. Den bliver savet ned hvert 5 år for ellers kan vi ikke nå fignerne i toppen.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. oktober 2019 kl. 18.11

Angående solskinstimer så er det Bornholm , grenen med Skagen Læsø og Anholt og østdjursland som får langt mere sol end resten af landet .

Nu er det ikke solskintimer der er afgørende for figen men det er vinter temperaturen , og her er det især Bornholm og Læsø , Anholt som har milde vintere , og det har Røsnæs som regel også.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. oktober 2019 kl. 8.28

Gennemsnit for resten af landet ( DMI)

Nyt svar til emnet »Udplantning af figen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Udplantning af figen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider