Forum

Podekviste

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vagn Pedersen, 8. oktober 2019 kl. 12.09

Kan man skære podekviste i marts/april måned fra et modertræ og så pode umiddelbart direkte på et andet træ?
Vh Vagn

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 8. oktober 2019 kl. 12.24

Jeg har gjort det flere gange med æbletræer.
Det plejer at gå godt. Men jeg vil mene at det skal ske inden træerne begynder at komme i vækst, inden knopperne begynder at vokse, så marts er nok bedre end april :-)

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. oktober 2019 kl. 20.34

Måske ...!?
- Men hvorfor ikke være 100% sikker, ved at klippe podekvistene i januar/februar? SÅ lykkes det jo. :)

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. oktober 2019 kl. 21.21

Hvorfor man ikke skal tage podekviste i januar og gemme dem i køleskab.
Søger man på podekviste på nettet, kommer man ofte frem til en side, hvor der står, at podekviste skal tages i januar og kan gemmes i køleskab til maj.
- Men podekviste er ikke i dvale ved normal køleskabstemperatur. Jeg har lavet et forsøg, hvor jeg har lagt podekviste i våd avispaprir i plastikpose i køleskab den 30 januar 2018. Efter 3 uger tester jeg en af podekvistene. Nu kan barken løsnes meget nemt, hvilket viser at de levende celler i vækstlaget er aktive. Samtidig ses en del svampevækst, så man knap kan se knopperne.
Min erfaring er at poder man (æbler, pærer) sidst i marts, får man de bedste podekviste ved at tage dem direkte fra træerne.

www.sonneruplund.dk

Nyt svar til emnet »Podekviste«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Podekviste

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider