Forum

Alpevioler

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. november 2019 kl. 11.52

I forbindelse med en fest købte jeg mange små alpevioler. Nu er de ikke helt færdige med at blomstre, men jeg kan lide at skifte planter ud. Alpeviolerne har en lille knold. Kan jeg plante dem ud i skovbedet eller er det ikke besværet værd?
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 1. november 2019 kl. 18.53

Det kommer helt an på hvilken type af cyclamen, det drejer sig om.

Oftest er cyclamen, der sælges som potteplanter arten Cyclamen persicum, der som navnet kunne antyde ikke bryder sig om nævneværdig frost.. Men bor du kystnært, og kan du tilbyde dem en meget beskyttet placering kan de nok blomstre færdigt udendørs.

Helt generelt tåler cyclamen ikke en våd jord, men fordrer derimod et godt dræn.

Hvis du gerne vil have smukke hårdføre cyclamen i haven kan du overveje at plante Cyclamen coum, der blomstrer fra sidst i december til ca februar. Før fx eranthis.
Eller den efterårsblomstrende Cyclamen hederifolium, der blomstrer i september -oktober.

Det er vigtigt at købe knolde, der ikke er indsamlede i naturen, hvilket nok er overflødigt at skrive i dette forum :-)

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. november 2019 kl. 19.13

Tak for svaret. Desværre stod der ikke navn på planterne, som ikke var mini, men mellemstore. Jeg vil sætte dem langs soklen på husets nordside - mellem hasselurt. Så har jeg forventningens glæde.
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 1. november 2019 kl. 19.37

Et billede af en Cyclamen coum kort før afblomstring i marts.

De fås i mange nuancer og selvsår, hvis de kan lide voksstedet.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. november 2019 kl. 7.55

Tak for billedet- det giver en ide til placeringen af mine planter.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Alpevioler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Alpevioler

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider