Forum

Pistachie

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 22. november 2019 kl. 6.20

Jeg har fået nogle pistachiekerner til at spire. Jeg er godt klar over, at de forhold jeg kan tilbyde er langt fra det ideelle. Men nu prøver jeg for sjov. Jeg har sat vækstlys over planterne. Er der nogen der har erfaringer med at dyrke pistacie?

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. november 2019 kl. 17.48

Skrevet af: Kirsten Weywadt, 10. februar 2008 kl. 23.07

Hej.

Jeg har fået en lille Pistaciebusk. Efter hvad jeg har læst mig til. skulle det være muligt at dyrke den i Danmark. Den kan bare ikke tåle hård frost.

Busken kan, efter sigende, blive op til 9 m høj.

Den busk, jeg har står, i en potte på terassen lige nu og ser grøn og frisk ud.

Der er han- og hunbuske. De skal stå ved siden af hinanden. Man kan ikke se hvad køn busken har, så derfor er man nød til at lægge flere frø. Når de så er spirret, og en af buskene på et eller andet tidspunkt har blomstret, skulle man så kunne få nødder. Buskene skal vist ikke være så gamle for at give nødder.

Det der med flere nødder gik ikke så godt for mig. Jeg fik ikke lagt noget over potten da jeg lagde frøene, så solsortene åd dem. (De bæster)
Der var 6–7 frø med da jeg fik busken forærende, så jeg vil tro, at de følger med når man køber dem i et havecenter.

Hilsen
Kirsten

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 25. november 2019 kl. 16.20

Jeg har vovet at købe nogle Pistacie cinensis,da jeg så at de groede i Leipzig bot.have på friland. Så skulle jeg jo også prøve. De står ude i potte og i koldhus om vinteren(-7). Det er gået godt de første par vintre. Til foråret skal en plantes ud i haven.
Anne Marie

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 25. november 2019 kl. 20.00

De her kerner var pistacie vera. De bliver vist til træer, så det er tvivlsomt om jeg kan holde liv i dem. Men nu må vi se.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 25. november 2019 kl. 20.00

De her kerner var pistacie vera. De bliver vist til træer, så det er tvivlsomt om jeg kan holde liv i dem. Men nu må vi se.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Dissing, 22. marts 2022 kl. 14.06

Pistacie vera er dem du kan spise, alle andre er “bare” træer.. ‘
jeg har købt et par 7 liters Potter (en han og en hun) i valencia Spanien..
dette efter flere forsøg med både frø og små vera planter (af frø)..
Dem jeg har købt er 2 mor høje, podet og mindst 18 måneder gamle..
de skal have 30-50 grader det meste af året og ned til +10 om vinteren ( i mindst 1000 timer )
Planen er - hvis de her træer fungerer - at købe en hun til, eller 3..
Kommerciel planter son disse giver 5-50 kilo om året..
men kræver altså en masse varme og endnu mere plads

Nyt svar til emnet »Pistachie«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Pistachie

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider