Forum

Ilex

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 23. november 2019 kl. 14.04

Jeg har fået en Ilex verticilfata fyldt med flotte røde bær
Er der mon nogen der ved om disse frugter kan såes og blive til planter ?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 23. november 2019 kl. 14.06

Den hedder vist også Virginsk kristtjørn

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. november 2019 kl. 16.18

Min store planteformeringsbog skriver at du skal plukke bærerne til vinter og rense dem for frugtmasse , så du har frøene , og så dem på blivestedet med det samme.
Hvis du skal have bær på i fremtiden , så skal du anskaffe en Ilex verticilfata hanplante som kan bestøve..........

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 23. november 2019 kl. 22.18

Jeg ville egentlig tro at der ud af frøplanterne kunne komme både hun og han planter, men jeg ved det ikke. Håbede at der lige var en der vidste det herinde.

Tak for svar, jeg prøver at så dem i løbet af vinteren.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. november 2019 kl. 22.29

Hvis du ved hvad sorten hedder er det muligt at finde ud af om det er en han eller hun klon du står med nu og så er det bare at supplere med det modsatte køn. Ellers må du vente til den blomstre og evt med en lup kønsbestemme den.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. november 2019 kl. 23.02

Der vil både komme han og hunplanter ud af de her frø , men det er først når de begynder at blomster at kønnet kan ses................

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. november 2019 kl. 12.27

Jo, men det vil tage rigtig mange år da ilex er langsom voksende. Det er ikke alt, der kan svare sig at dyrke fra start (efter min mening). Skal man gøre det ordentligt skal man så en masse bær og så væbne sig med tålmodighed. Det er også en af fordelene ved at stikling formere dem.
Nemlig at have en plante, der kan give bær indenfor en overskuelig fremtid.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. november 2019 kl. 14.30

Jeg har sået i massevis af både røde og gule løvfældende Ilex. jeg høstede dem om vinteren,opbevarede dem i plastpose udendørs,så kødet rådnede,vaskede frøene i en sigte og såede dem i kasser i koldhus.De spirede som karse,priklede dem i potter 2 år efter og nu blomstrer de første.Med lup kan de kønsbestemmes og har lidt frø.De er ca 1,5m buske og måske 7 år.
De gulfrugtede har ikke blomstret endnu.
Foto vider hunblomst.
Anne Marie

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 24. november 2019 kl. 15.06

Tak for dit svar, det er jo lang tid at vente, og han planterne er vist ikke så meget ved at have.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. november 2019 kl. 15.45

Kristtorn kan frøformeres og stiklingeformeres - både som træagtige stiklinge og som urteagtige stiklinge.

Kristorn selvsår sig villigt. Vil man selv frøformere skal man høste frøene (bærene), fjerne frugtkødet og så straks. Man kan ikke være sikker på, at de nye planter kommer til at ligne moderplanten, og ej heller om det er han- eller hunplanter.

Stiklingeformering lykkes bedst i væksthus.

Træagtige stiklinger stikkes om vinteren.

Halvmodne stiklinger taget i september er lettere og hurtigere at få til at danne rod. (efter ca. 6-10 uger)

Stiklingerne skal være 8-15 cm lange og have et par blade. De stikkes i en jord/sandblanding og vil få rod efter 6-10 uger.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. november 2019 kl. 16.29

jeg troede at alle ilex var stedsegrønne , men ikke den her åbenbart , mine 2 ilex meserveae ( han og hun) er stedsegrønne med røde bær...........

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. november 2019 kl. 16.50

Svend Høst,så lærte du også noget nyt.
Man kan se den ved alle blomsterhandlere og supermarkeder lige nu op til jul.
Anne Marie

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. november 2019 kl. 13.22

Jeg har en 50 år gammel kristtjørn som blev opstammet for 30 år siden og klippet hvert år. Jeg glæder mig over de mange bær og da den blev klippet lige efter blomstringstiden brugte jeg min rosensaks, for ikke at klippe bærrene væk. Uden klipning kunne det blive til et 10 m højt træ, for han eksemplaret står et andet sted og har fået lov til at udvikle sig uden årlig kastrering. Hun træet står desværre et sted, hvor det er nødt til at blive holdt nede.
Ingeborg

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. november 2019 kl. 18.03

Her en gulfrugtet løvfældende kristtjørn: Ilex verticillata Citronella.
Spændt på om frøplanterne bliver med gule frugter også.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Ilex«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ilex

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider