Forum

Podning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. december 2019 kl. 23.05

Kan man pode en ægte (spise ) kastanie på en hestekastanie ??

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 6. december 2019 kl. 8.52

Hej Svend
Det kan du ikke for de er to vidt forskellige familier.
Castanea og Hippopostanum
vh Boi Jensen, podemester

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. december 2019 kl. 9.34

Boi ..Mange tak for svaret .......

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. december 2019 kl. 11.58

SVEND.

Hvis du påtænker at ville starte med at dyrke dine egne spise kastanjer ville jeg foreslå at starte med en sort, der bærer indenfor en overskuelig fremtid. Hvis man sår kastanjer vil de først bære efter mindst 10 år. Jeg ved ikke om Boi har nogle af de sorter, som begynder at bærer efter 3 til 5 år,men ellers har Lars Westergaard. Men de er enorm dyre.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. december 2019 kl. 16.23

Det var sørens .......nå spøg til side ....jeg har et ægte kastanie og to hestekastanier træer , og ideen var at hvis man kunne , pode et par ægte på hesten , så ville jeg få et større udbytte af spisekastanier , men det kan man åbenbart ikke .

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. december 2019 kl. 18.44

Håber ikke at du skal ud og slå til Søren :-) ...... Ja ideen var ellers udmærket, men hvorfor ikke så nogle grundstammer via nogle billige kastanjer og så pode/okulere ?. Ok jeg tror at det er vanskeligt for ellers var træerne sikkert også billigere.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. december 2019 kl. 20.25

Det skulle være muligt at pode ægte kastanje på eg. Hvis du skulle have sådan en...

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 7. december 2019 kl. 16.35

Hej Claus, Søren og Svend
Kastanjer på Eg - glem det - sådan fungerer det ikke og lad være med at udbrede noget, du ikke ved noget om.
Spisekastanjer kan podes eller chip-buddes - iflg. planteformeringsbogen går det ikke med okulering.
Og hvis nogle har spisekastanjer der skal sås, skal det helst gøres med det samme de høstes, for de mister ret hurtigt spireevnen, hvis de tørres og du ikke er fuldt udlært i statifikation.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. december 2019 kl. 18.47

Hej Boi

Jeg har bare fået det indtryk at de træer som kunne podes kunne også okuleres, men godt at vi lige får aflivet den myte/misforståelse.

Vedr. Såning af spisekastanjer, så fik jeg det indtryk at det var rimelig nemt, efter at have læst Larses svar hertil.
www.havenyt.dk/spoergsmaal/frugt_og_baer/13394.html
Men jeg har aldrig sået dem, dog mener jeg at Svend havde lidt erfaring med det.... Men nu skal jeg passe på hvad jeg skriver.. :-)

PS den med egen vidste jeg godt...

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. december 2019 kl. 20.48

Jeg har sået hestekastanier og de spirede velvilligt , og er nu blevet til 2,,, 3 m høje træer , men det skal da prøves med de ægte kastanier når den tid kommer , og det er rart at vide at de skal såes friske , som Boi skriver.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. december 2019 kl. 21.14

Hej Svend.

Her har Lars skrevet lidt om det at så kastanjer
www.havenyt.dk/spoergsmaal/frugt_og_baer/12616.html

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 7. december 2019 kl. 22.02

Hej Søren
Det er slet ikke alle planter der kan okuleres, for det første er det vigtigt at barken løsner, når der sker omkring 1. august - og for det næste er der allligevel nogle der ikke giver en ordentlig heldprocent og derfor helst skal chip-buddes.
F.eks. bøg og eg kan ikke okuleres fordi barken ikke løsner.
Og helt rigtigt med det Lars har skrevet om såning af spisekastanjer "de skal holdes fugtige hele tiden".

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. december 2019 kl. 13.13

At pode ægte kastanie på eg er beskrevet i flere steder i litteraturen*, så det kan altså lade sig gøre. Jeg vil godt tro det ikke nemt.

*Se f.eks. www.sciencepublishinggroup.com/journal/paperinfo.aspx?journalid=119&doi=10.11648/j.aff.20130202.18
og kilder der i.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 9. december 2019 kl. 20.39

Hej Claus
At henvise til at der på nettet står at det kan lade sig gøre - er for mig intet værd, når jeg ved hvor svært det er både at pode spisekastanje og eg.
Der er for det første uforenlighed mellem nogle af sorterne, hvor der er krydset japanske spisekastanjer ind i europæiske, og de lykkes ikke specielt godt når de podes, selvom det gøres på det rigtige tidspunkt.
Når der podes eg, skal der tages hensyn til hvilken art af eg der skal podes, for de forskellige arter er uforenlige på andre arter end deres egen, og hvilken hører så castanea til?
Det svarer til at nogle påstår at man kan pode både æble og pærer på tjørnehækken - og de er da godt nok i famlie med hinanden, og de kan også godt slå an, men resultatet dur ikke på langt sigt.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. december 2019 kl. 23.23

Hej Boi
Sommetider går det jo fint at pode mellem nærtstående slægter. F.eks. bruger man jo rutinemæssigt kvæde (Cydonia) som grundstamme for pære (Pyrus).

Nettet flyder ikke ligefrem over af eksempler på at man har podet kastanie på eg, så du har nok ret i at det er vanskeligt. Måske kræver det netop den underart af eg som er brugt i det forsøg jeg linkede til.

Nyt svar til emnet »Podning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Podning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider