Forum

Hvem sagde ukrudt?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. februar 2020 kl. 21.44

Lad dog ukrudt være ukrudt....

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 12. februar 2020 kl. 22.46

@Søren
Hvor kan skiltene bestilles?
Jeg bestiller gerne 3 skilte ind til hver nabo og ét til vejen, så de smukke gule planter kan få lov til at blomstre blandt indsigtsfulde venlige glade smil fra omgivelser ;)

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. februar 2020 kl. 23.48

Jeg aner ikke hvor de kan købes, men man er i det kreative hjørne kan man selv fremstille dem.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. februar 2020 kl. 23.50

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. februar 2020 kl. 23.59

Og så den danske version

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 13. februar 2020 kl. 15.01

@Søren.
Hvad pokker skal jeg nu gøre?
Jeg mente det som en joke :)
( Men det runde skilt er nu langt mere charmerende end de firkantede og det med Dansk tekst er nærmest ucharmerende ).

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. februar 2020 kl. 15.06

Ja jeg kan også bedst lide de engelske skilte, men herhjemme ville det ikke gå med den slags undskyldninger. Så ville jeg med garanti få konen og det meste af nabolaget på nakken.
Selvom jeg har mine bier i en passede afstand er der altid nogle, der skal frygter at jeg holder dem herhjemme.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 13. februar 2020 kl. 15.55

@Søren.
Hos mig har bier det fint selvom de ikke lever af ukrudt.
Der er masser af blomster, store mængder salvie, lavendel og sommerblomster foruden ca.20 frugttræer som springer ud på forskellige tidspunkter (pære, æble, kvæde, kirsebær, mirabelle, blomme) og meget mere. Så vores lokale biavler kommer med et par glas honning hver jul, som han stiller på hovedtrappen (hvis ellers ikke jeg møder ham :)

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 13. februar 2020 kl. 15.58

... Og ca. 20- 25 m2 vildvoksende græs med orkideer, perikum og hvad der ellers af sig selv havner der og bier kan nu engang bedre li' blomsterne end de kan li' mig. Så det går udmærket med dem.

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. februar 2020 kl. 16.08

Jeg bor i et villa kvarter, hvor man holder sin have og hvor der ikke er plads til sådan noget nymoden pjat, som de unge mennesker går og finder på. Næ i gamle dage.... Bla bla bla.. Jeg har dog listet et par høns herind og anlagt en køkken have, så lidt landlig har jeg det da fået det med tiden.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. februar 2020 kl. 18.25

Et mere

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 16. februar 2020 kl. 15.43

Er det ikke lidt trist at man skal undskylde for naturen? I et område tæt ved os er et stykke skov udlagt som "natur"skov ( fredsskov?)- bliver ikke rørt. Der står et skilt der undskylder rodet og forklarer hvorfor der ser ud som der gør!!!!!!!!!!! Jeg synes det er ynkeligt at det er nødvendigt. Et andet sted også med "fredsskov" søgte naboer kommunen om lov til at fjerne væltede træer fordi de så grimme ud!!! Det ordnede en anden nabo så ved at save træerne op og bruge dem i brændeovnen.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 16. februar 2020 kl. 15.44

- uden tilladelse altså

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 17. februar 2020 kl. 9.47

Hej Lene Skelmose

Det kan du have ret i – og dog!

Der er ingen tvivl om, at der i disse år sker et skred i opfattelsen af, hvordan vores grønne områder skal se ud. Og at det er en nødvendig forandring!

Den ældre generation er vokset op med, at ukrudt i haver og parker, væltede træstammer og uplejet krat tæller på linje med upudsede sko! Den slags er i deres bevidsthed udtryk for dovenskab og sjuskeri!

Det tager altid et stykke tid, før nye tiltag accepteres. I visse parker sættes der skilte op, med forklaringer om, hvorfor en væltet træstamme ikke er fjernet, eller højt græs ikke er slået. Jeg tror, at det er en god ide at sætte disse skilte op – gerne med en humoristisk tilgang. Det sparer en masse tid for parkforvaltningen, der ikke behøver at besvare opkald fra sure borgere, der mener, at der sjuskes!

M.v.h.

Doris Møller

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 17. februar 2020 kl. 17.57

@Doris - du har da en pointe mht skiltene - men det er ikke kun de ældres natursyn der præger nutiden. Min søn har et nybygget hus i et nybyggerkvarter. Een af nybyggerne har valgt at lave en naturhave - og så bliver der snakket. "De er bare dovne- gider ikke osv". Jeg kan mærke hvordan sønnike og svigerdatter kæmper med deres egne dilemmaer mellem mere naturlighed/klimavenlighed og pænheden og man gør som de andre. Det styrede kan man overskue men at slå vildskaben løs er en anden sag. Tænk hvis den vinder totalt.

Bemærkninger jeg har fået:
En (anden )svigerdatter da hun så vores have for første gang: "Guud- jeg troede I havde sådan en flot have så meget som i snakker om den."

Barnebarn på vej ned over græsplænen:" Det er da en sjov græsplæne I har. Her er alt muligt, men ikke ret meget græs!"

Have/natursynet er indgroet/lært - og starter tidligt.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 17. februar 2020 kl. 18.13

Sidste år så jeg på den lokale planteskole en plakat, som viste en ung pige, som pustede til en mælkebøtte fuld af fnok.
Teksten lød ca. således: For den ene : Ukrudt - for den anden: Ønsker

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 17. februar 2020 kl. 22.11

Hans Petersen, havebrugskonsulent ved Østifternes Haveselskab, skrev om ukrudt " ... at det er planter, hvis skønhed man ikke vil anerkende ."

Nyt svar til emnet »Hvem sagde ukrudt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvem sagde ukrudt?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider