Forum

Spire stoppet i væksten.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 13. februar 2020 kl. 15.15

Jeg har sået nogle frø som er spiret. Men de vokser så ikke længere.
Der er lige nået at komme et par rigtige blade på.
De er pænt grønne og har set som de gør i snart tre uger!
Der er tale om dild, en cikoriesalat og en alm. salat.
De er sået i potter med en kold jord for derefter være flyttet ind i varmen (15- 18 gr.).
Hvad er galt?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. februar 2020 kl. 16.02

Jeg sår som regel mine grøntsager på blivestedet.. Hedder det ikke sådan? :-)...
Men jeg ved at hvis man flytter dem fra et rum og til et andet, hvor temperaturen ikke er ens og måske lysmængden heller ikke er ens kan de godt gå i stå i udviklingen.... Det har jeg i lade mig fortælle. De skal med andre ord nok komme igang igen.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. februar 2020 kl. 17.10

Det kan være svært at få lys nok i vinduet på denne tid. Det er mit bedste bud. Man kan evt. supplere lyset med en LED vækstlampe.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 13. februar 2020 kl. 18.28

@Søren.
De kommer ikke igen, tror jeg. Salaten burde være klar. Den er sået 22.1. og også sommerblomser m.v.
Jeg tænker, at det kan være som du siger, Søren, at problemet er jeg har sået dem ét sted (i drivhuset hvor jorden i potterne var kold) og lader dem spire og gro i et andet rum med korrekt temperatur.
@Claus.
Manglende lys burde resultere i, at de strøg til vejrs og blev ranglede. Men de vokser sgu slet ikke selvom der burde være tilstrækkelig med grolys.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 13. februar 2020 kl. 22.50

Jeg har oplevet det samme for et par år siden. Det jeg gættede på dengang var at det var såjorden den var gal med. Jeg testede en ny såjord uden sphagnum, men med meget sand i - jorden blev alt for tung til de små - kan det være sådan noget der er galt?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 13. februar 2020 kl. 23.18

@Helle
Noget i samme retning tænker jeg.
Hvordan gik din test?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 14. februar 2020 kl. 10.38

Jamen den jord duede ikke, rødderne blve kvalt - så nu har jeg laven en blanding, hvor jeg bruger en sphagnum fri såjord med moler i, og blander den op med kokosfibre, så den blive rmere luftig - og det virker.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. februar 2020 kl. 20.30

@Helle M.
Tak for oplysningerne.
Det skal prøves.

Nyt svar til emnet »Spire stoppet i væksten.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Spire stoppet i væksten.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider