Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 3. marts 2020 kl. 15.13
Hej
Jeg har - i mine øjne- været så heldig at mine podede mistelten s bær, kommer fire forskellige steder på hhv guldborgæbletræ, Ritt bjerregår Æbletræ, samt paradisæbletræ.
Planterne er nu i flot groning.
Mit spørgsmål er: er der nogen, der ved hvordan misteltenen beskæres. jeg har brug for 7 buketter normale af størrelse hver g til jul, så hvordan holdes mistelten pæn resten af året, og hvor meget kan den tåle at blive beskåret?
Vh Benedikte
Skrevet af: Søren Duun, 3. marts 2020 kl. 19.09
Hej Benedikte.
Jeg var lige nede for at kigge i mine bøger for at se om ikke jeg kunne finde en tegning til dig, men det fandtes ikke og der er sikkert fordi at man helst ikke skal beskære dem for større jo flottere. Men de kan jo også blive for store. Min fader fik podet nogle på hans æbletræ for mange år siden og har flået bundter af dem af flere omgange, ligesom at jeg også har taget af dem til jul og til videreavl, så de er med andre ord temmelig hårdføre. Mistelten kan sagtens skyde nye skud fra basis, men der går nogle år før at den kommer sig igen så det skal man have i mente når man klipper af dem. Dem man købe hos grønthandleren til juletid er som regel fra Polen eller andre lande hvor det har mange af dem og her høster man kun hvert tredie år, så når du klipper af dine egne skal du huske at nye grene er 3 år om at komme igen. Hvis du går voldsom til den risikerer du at den dør.
Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 7. marts 2020 kl. 2.01
Tusind tak for svar.
Vh Benedikte
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Mistelten