Forum

Åkandemagnolia

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas Andersen, 18. marts 2020 kl. 18.11

Hej jeg er ny her inde jeg har fået nogle frø af en åkandemagnolia og som jeg gerne vil have sået men hvordan gør jeg h ilken alags jord, skal det være gødet eller ikke gødet pg så videre kan i hjælpe mig med det ?

V.h. Thomas Andersen

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. marts 2020 kl. 19.46

Dine frø skal naturligvis være så friske som muligt, men fremgangs måden er som følger :

1. Fjern det røde kødlag omkring frøet, da det gemmer på spirehæmmende stoffer.
2. Så de sorte frø i potter med alm. pottemuld, med to cm afstand, i en dybde på 1-2 cm.
3. Træk en klar plastpose ned over potten, og klip et par lufthuller i den.
4. Sæt potten i et køligt værelse (ikke i sol) og hold mulden fugtig.
5. Vent - med megen tålmodighed!
6. Hvis det lykkes at lokke små nye planter frem, skal de sættes udendørs om sommeren, men beskyttes mod frost de to første vintre. De nye planter bliver ikke mage til den magnolie, du har, da din magnolie er et krydsningsprodukt. De nye planter slægter måske moderen mere på end faderen, eller omvendt!
Held og lykke med projektet, søren

PS. Det kan godt være at åkande magnolia er lidt vanskeligere end andre sorter, men prøv dig frem. Normal poder man de forskellige sorter på frøstammer for at bevare sorten....

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Andersen, 18. marts 2020 kl. 19.55

Ok tak for svar

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Andersen, 18. marts 2020 kl. 19.55

Ok tak for svar

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. marts 2020 kl. 19.55

På Havenyt er der en tråd, hvor en Lene har spurgt om lignende og hun har fået følgende svar fra Boi Jensen, som har stor erfaring med formering af diverse planter.

Ovenstående er kopierede fra Mette Østergaards artikel.

Han skriver til Lene :

Tror du er ude på en blindgyde, for mange magnolier sætter ikke frø, du vil få til at spire.

Mange af magnolierne laver ved stiklinge på undervarme og i drivhus, de mest vanskelige podes enten på frøplanter eller på nogle af de stiklingeformerede planter.

Lykkes det for dig at finde frø, skal du være opmærksom på, at spiringen lykkes bedst, hvis frøet sås lige efter det er høstet. De nye planter er sarte og du skal regne med at de skal opbevares frostfrit første vinter.

En anden mulighed er at købe "småplanter" og fortsætte med at drive dem. Den er i hvert fald mere sikker og så er du også sikker på at få fat i de rigtige sorter.

God held med planteformeringen.

www.de-gamle-sorter.dk

Nyt svar til emnet »Åkandemagnolia«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Åkandemagnolia

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider