Forum

Læhegn

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Hansen, 28. marts 2020 kl. 13.29

Jeg har sidste år, i april md. 2019, købt hus ved Hvalsø. Jeg har 2 hk. Jord, som bare er græs og der er åbent ud til markerne omkring huset. Jeg vil gerne have lavet læhegn af poppel, så jeg læste en gammel samtale herinde fra 2012. Men her blev der nævnt noget, som ikke havde noget med læhegn at gøre, men om en bruger herinde, som havde et mammut træ, som han skulle af med. Jeg har læst om det og har fået smag for ideen, hvis jeg kunne få fat i sådanne træ, så ville jeg plante det lige i midten af det hele. Så hvis nogen herinde har et stående, som selvfølgelig kan flyttes, så kan jeg have interesse.

Men ifh. Til læhegn så høre jeg også at poppel vokser hurtigt, så det er vel et udemærket valg.?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. marts 2020 kl. 14.58

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. marts 2020 kl. 15.41

Hvis man kigger på priserne for et msmuttræ, så ville jeg nok selv vælge noget andet. Priserne her www.planteskoler.dk/da-dk/item/mammuttr%C3%A6__sequoiadendron_giganteum___/30738_hv?gclid=Cj0KCQjw6_vzBRCIARIsAOs54z4cuhzmiZNB3mKYTl6jahRrhgFvfKsnXrSecub81xLxUHCXkLs8lLMaAkqYEALw_wcB fortæller mig at det er et vanskeligt træ at give sig i kast med. Skulle jeg selv have spændende og anderledes træer i min have ville jeg bl. a vælge vandgraner, som er nemme at opformere..Men der findes rigtig meget spændende at plante. Gå på en velassorteret planteskole og du ville kunne købe dig fattig inden ret længe...

Men hvis jeg havde en grund på størrelse med din ville jeg nok plante flere at de træer og buske, som er hjemme hørende i Danmark. Så vil jeg med tiden forhåbentlig få et rigt dyr, insekt og fugleliv i min have. Her er der også rigtig meget at finde og så kan det gøres for billige penge..

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Hansen, 28. marts 2020 kl. 16.53

Tak for brugbare svar. Jeg vender tilbage, når der kommer flere spørgsmål.😉

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. marts 2020 kl. 18.32

Mammuttræ er meget vanskelig at flytte med held, når først de har karakter af træ:

www.giant-sequoia.com/faqs/giant-sequoia-landscape-questions/

5 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. marts 2020 kl. 20.03

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. marts 2020 kl. 21.55

Jeg kunne hellere ikke forstå at det var prisen... Så der må være tale om et pragteksemplar til de penge.
Men ligemeget hvad så kræver det en stor tålmodighed at dyrke sådanne planter... Og den har jeg ikke. Og så er dette ikke hel rigtig for jeg har plantet en pinje (pinus pinea) her i haven, så lidt eksotisk er her....

7 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. marts 2020 kl. 22.35

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 29. marts 2020 kl. 19.01

Vær opmærksom på at peppel er berygtet for at sende rigtig mange rodskud, og sende dem langt ud.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 29. marts 2020 kl. 19.02

Og der skulle selvfølgelig stå POPPEL

Nyt svar til emnet »Læhegn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Læhegn

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider