Forum

Syren

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Heidi Damgaard, 5. april 2020 kl. 10.04

Hej.
Jeg vil anskaffe mig en syren. Den skal stå i et solrigt hjørne i haven.
Bauhaus har to forskellige slags syrener:
Syrenhæk Syringa Vulgaris 50-80 cm 10 stk.til i alt 128 kr.
Eller
Storblomstret syren 'Andenken an Ludwig Spaeth' 125-150 cm til 1000 kr.

Der er stor prisforskel.Hvilken bør jeg vælge?
Er der evt andre I kan anbefale?

Mvh Heidi

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. april 2020 kl. 10.17

Den første er almindelig syren. En udmærket plante, der desværre breder sig meget med rodskud.
Den anden er en forædlet sort med større og pænere? blomster. Men søg på syren, og se, hvordan de forskellige ser ud.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 5. april 2020 kl. 21.01

Enig med Lars. Det kommer an på, hvor høj du gerne vil have den skal blive, hvilke farver du kan lide osv.

Jeg synes, at det lyder meget dyrt at den ene koster 1000 kr. Mon ikke din lokale planteskole har den billigere? De kan også vejlede dig om vækstforhold mv.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. april 2020 kl. 23.13

Storblomstret syren 'Andenken an Ludwig Spaeth' 125-150 cm til 1000 kr. Lyder i mine øre temmelig dyrt og jeg ville nok se på nettet om ikke jeg kunne f jo inde den billigere, hvilket jeg ved at du kan.

Forskellen på de første og den sidstnævnte er at sidstnævnte er en forædlet sort, dvs at den er podet, hvilket altid gøre den dyre. Men også denne laver nogle rodskud. I gamle dage kunne man få Storblomstret syren 'Andenken an Ludwig Spaeth som rodægte, dvs at dens rodskud var lig moder planten. Jeg har den som rodægte, som vi har dyrket i familien i flere generetioner og hvis du er heldig kan du nok finde den et sted.

Ellers er syrener billige i anskaffelse, så mon ikke du kan finde et sted hvor der er et rodskud og så starte med at dyrke dette..

Nyt svar til emnet »Syren«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Syren

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider