Forum

Violer som bunddække?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. april 2020 kl. 23.42

I mange år har jeg været i tvivl om de selvsåede violer skulle betragtes som ukrudt eller få lov til at blive. De sidste par år har de fået lov til at blive stående og kommer snart til at dække større arealer. Er det en sart bundplante?
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. april 2020 kl. 23.51

Her hos os får de lov til at blive. Det siges at det er myrerne, der spreder frøene. Men det sker at hvis de breder sig at så ryger der lidt af dem. Jeg har dem både som hvide og violet... Men som egentlig bunddække syntes jeg ikke er de er velegnet da de så sig meget spredt
Men så skal man tage etableret planter og sætte sammen.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. april 2020 kl. 7.41

Hej Ingeborg Hansen

Ved at give violen plads der, hvor den nu slår sig ned, er du med til at give et fuldstændig afgørende tilbud ogm føde til larve-stadiet af de 11 arter af perlemorsommerfugle, der har trange vilkår i Danmark.

Har du mulighed for at hjælpe til ved at plante endnu flere violer ind under en hæk eller lignende diskrete steder kan du vedligeholde en stor - lidt ustabil - violbestand i din have. Violer er ikke sarte - men de er "kræsne" med forholdet mellem sol og skygge - og de klarer sig bedst uden ret meget næring.
Og så har de brug for fred og ro, både hvis de skal etablere sig fra frø og hvis der er tale om småplanter.
Det er let at del en stor plante og på den hurtigt få en større mængde småplanter til udplantning.

I naturen finder man ofte violplanter ude på de magre naturtyper som overdrevene (ager-, klit- og almindelig stedmoderblomst), langs skovbryn (kratviol), på enge (engviol) og langs hegn og hække den som du har lagt billede op af: martsviol.

Og hvorfor er det så, at violer er afgørende for perlemorssommerfuglene i Danmark ?

Efter puppe-perioden i det tidlige forår har de voksne individer brug for nektar i maj, juni og juli - men når de lægger deres mellem 250 og 400 æg sker det udelukkende på planter af violfamilien.
Larverne er ikke store og prangende, så oftest ser man dem ikke.
Larverne kan kun trives og vokse, hvis de har mulighed for at fouragere på violplanter. De overvintrer på små græstuer med tynd vegetation og de placerer sig sådan, at selv den mindste smule solskin i det tidlige forår varmer tuen (og larverne !) op.
Perlemorsommerfuglene finder de bedste livsbetingelser (dvs adgang til nektar fra urter) på overdrev og engarealer, hvor der er kreaturdrift. Dyrene træder jordoverfladen i stykker; den bliver ujævn og sparsomt bevokset med småurter & de tuebyggende myrer kan etablere deres bolig under og over jorden.
Det er disse ujævnheder, sommerfuglene har brug for om vinteren ( for dels at få gavn af enhver smule opvarmning, som øges på sydsiden af "bulerne" og også for at undgå for meget fugt eller evt. oversvømmelse).

Så uden overdrevsarealer og uden violer går livet ikke videre for Perlemorsommerfuglene...

Venlig hilsen
Lone

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. april 2020 kl. 8.34

Hej Lone Brems
Mange tak for din udførlige forklaring på at jeg skal lade mine martsvioler være i fred og være glad for dem. Jeg har dog for mange år siden også sået nogle duftende violer. Mon de har blandet sig med martsviolerne? Mine violer gror på sådanne steder, som du nævner, så nu freder jeg dem ... og prøver på at sprede dem. Det går nu ret hurtigt!
Med venlig hilsen - Ingeborg Hansen

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. august 2020 kl. 23.19

I dag har jeg fjernet en hel del violer med rod. De blev bare for meget i konkurrence med hasselurt og roser. Jeg ved ikke om alle violer opfører sig som jordbær, sender ranker ud, som slår rod. Det var nyt for mig, så jeg må have flere arter.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Violer som bunddække?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Violer som bunddække?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider