Forum

Det rene guld?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 11. april 2020 kl. 11.56

Er det nu til at forstå, når man ser den ene bil efter den anden på containerpladsen, hvor de skal af med alle plasticposerne med afklippet fra haven.
Det er en sand fryd, her om foråret, at fordele den vel omsatte hjemmelavede kompost, og så tænke på det naturlige kredsløb som det er et udtryk for.

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. april 2020 kl. 12.08

Ja, de må have OCD hele banden :-D

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. april 2020 kl. 12.33

Bruger så vidt det er mulig så meget af min affald, inkl køkken affald i haven og i det omfang det også er muligt, men jeg må indrømme at det er ikke alt haveaffald jeg bruger af den grund at jeg ikke har mulighed for at have alt det liggende, hvis altså haven også skal lidt pænt ud.
Så jeg må hører til gruppen med OCD.... Affald som store grene og affald fra min thujahæk gider jeg ikke kæmpe med eller sprede ud i haven. Det kommer til at ligne "jeg ved ikke hvad"..

Heldigvis husker jeg at hente kommune kompost, den 13 april, her i Køge, så lidt er ikke så skidt at det ikke er godt for noget. Jeg skaber dermed arbejdspladser for mine nærmeste...

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 12. april 2020 kl. 10.16

Jeg har et spørgsmål, angående kompost. Er der nogle fa jer der har kompostkværn. Jeg har en lukket beholder til køkkengrønt mm. men har også tænkt mig at lave en åben til lidt større ting, som mindre grene mm. så jeg kan mindske turen til genbrugspladsen mest mulig. Jeg tænker at det med fordel kunne deles i mindre bidder. Men er det umagen værd med en kompostkværn med valse?

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. april 2020 kl. 10.33

Min erfaring er at man bruger den i starten og så ebber det ud med tiden. Hvis ikke man får købt en ordentlig en, der kan tage store stykker træ.
Omvend så kender jeg nogle stykker som er flittig bruger af den og hygger sig med det. .. Det er de folk der har en stor portion tålmodighed og det har jeg ikke altid.. Men hvis du vil finde ud af om det også er dig vil jeg foreslå dig enten at låne en eller købe brugt. Husk at nogle af dem larmer en del.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. april 2020 kl. 10.36

Jeg har haft en, men der bliver ikke købt en ny efter den gik død. Jeg synes simpelhen at det tager for lang tid at køre grenene igennem en ad gangen.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. april 2020 kl. 14.08

Jeg har en kompostkværn med valse, som jeg bruger til staudetoppe og vinranker. Selv om rankerne er 5-6 meter lange, trækker kværnen dem ned, når de først har fået fat.
Den gamle kompostkværn med knive bruger jeg til at raspe æbler, så jeg kan presse dem til æblemost.
Grene lægger jeg i kvashegnet, så pindsvin kan overvintre og småfugle kan bygge rede.

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. april 2020 kl. 14.34

Hej Morten Terkildsen

Min el-kværn med dobbeltvalse (en med knive og en fremfører) løser mange opgaver, jeg synes er "bøvlede".
Maskinen er italiensk produceret, semi-professionel (købt hos leverandør til anlægsgartnere frugtavlere) og er robust + forsynet med to hjul, så den er let at transportere rundt til de forskellige opgaver.
Da vi anskaffede kværnen havde vi 3000 m2 jord, selvforsyning og stor produktion af pil til pileflet - så de første 8 år havde den mange driftstimer (op mod 70 timer / år) - nu er det reduceret til 1000 m2 og antallet af driftstimer er nede på 10 - 12 timer / år.
Maskinen har nu holdt til mit brug igennem 28 år - så med en anskaffelsessum omkring 9000 kr giver en udgift pr år på 300 kr. Den eneste reparation undervejs er udskiftning af et leje efter at der var smuttet en sten med i tragten :-(
Jeg anvender den til fx knusning af aspargestop (12 m2 bed), staudetop (10 m2 bed), flis fra rester af pil brugt til kurvefletning, flisning af grene fra juletræ efter at de har været støttestativ for ærter og til knusning af majs- og kålstængler og græskærstængler.

De forskellige typer knust materiale blandes og er mest anvendt som brunt jorddække under hæk & i staudebede. Blandingen er meget langsomt omsættelig. Det har vist sig tydeligt, når jeg ind imellem har blandet det knuste materiale ind i havekomposten !
I forhold til dine tanker om at have en "langsom" kompostdynge - hmmm.... jeg vurderer at nedbrydningen vil gå rigtig langsomt og uanset omsætningstiden er der stort set ikke næring for unge planter i det knuste, smuldrede materiale, når udgangspunktet er grene.

Så jeg synes, du skal overveje at lande tankerne et sted i nærheden af at finde plads til et risgærde - det vil gavne småfugle, pindsvin og mange insekter....
Efterhånden som jeg har byttet en stor have ud med en anden lille have, hælder jeg selv mere og mere til at lægge det, jeg før ville have knust, ind som en del af en kvasbunke (som der er lidt hold på med hjælp af 10 stolper i hver side).
Skulle jeg vælge i dag ville jeg nok synes, at (i forhold til standardstørrelse på haver) vil være lige i overkanten at anskaffe et robust stykke værktøj som en kompostkværn med valse.

Men det er jo dig, som ved, hvor meget materiale,du har og om du har plads til et risgærde eller en kvasbunke indenfor rammerne i din have.

Venlig hilsen
Lone

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 12. april 2020 kl. 19.27

Hej Morten Terkelsen

Efter min mening er ordet ”kompostkværn” vildledende. Det giver indtryk af, at man med fordel kan bruge maskinen til at kværne det materiale, man bruger til at lave kompost af. Sådan hænger det ikke sammen! Det meste lægger man bare på komposten, som det er.

Jeg kalder maskinen for en grenhakker eller en grenkværn. Jeg har haft stor glæde af min grenhakker. Jeg bruger den til at lave træflis, som jeg lægger på stier, og hvor der er behov for brunt jorddække. Jeg kunne ikke drømme om at blande træflis i komposten. Hvis der er behov for tørt materiale til at blande imellem noget meget saftigt materiale, kommer jeg snarere lidt pap eller papir eller visne blade i.

M.v.h.

Doris Møller

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. april 2020 kl. 23.51

Som Lone tidligere var inde på så er en flishugger af en hvis kvalitet nok det bedste man kan investere i, lidt ligesom andet haveværktøj, hvad enten det er en fræser, beskær sakse ller græsslåmaskine. Da godt værktøj er det halve arbejde. Der er ikke noget mere irriterende som en flishugger, der stopper til hele tiden.

Men jeg syntes at kr 9000, er mange penge.. Især for mit eget vedkommende, da den vil stå det meste af tiden i skuret. Men som Lone, der bl. a driver pileavl er den et must.
Det skal man så gøre op med sig selv. Det er også den mulighed at leje en maskine nogle timer, f. eks om efteråret hvor man ofte beskær og rydder op i træer og buske...og hvis hele nabolaget hjælpes ad med at fjerne affald er det en billig form for investering lige
Som der ikke er nogle, der klager over støj i den tid det står på.

Jeg har selv en bosch flishugger, som den på billede, og den dækker fuld ud mit behov. Den kan tage grene op til ca 22 mm tykkelse, den larmer ikke meget og så koster den kun omkring kr. 2500,. Den er desuden roligt at arbejde med, har bakgear, så man ikke skal skille den ad hvergang at noget sætter sig fast i den.

Det vigtigeste er at man ikke køber for billigt det vil man i den grad fortryde på et senere tidspunkt...

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 13. april 2020 kl. 17.10

tak for feedback. min kvasbunke er allerede kæmpe stor så det var egentlig for at gøre noget :)

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

tak for feedback. min kvasbunke er allerede kæmpe stor så det var egentlig for at gøre noget :)

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 13. april 2020 kl. 17.12

øv den reagerede ikke, og så laver den 3 svar. Der skulle naturligvis stå "for at gøre noget andet"

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. april 2020 kl. 21.01

Vi har kompostbunker, grøn affaldsbeholder og kvashegn. Og selvfølgelig en kværn af mellemstor størrelse til omkring 4.000 kr. den har holdt i mange år nu og bruges flittigt til grene osv op til 3 cm i Ø. Vi tager et bundt grene i hånden, stopper i tragten og så trækker den selv grene og staudetop ned. Det kværnede materiale bruges til bunddække. Nogle steder rent, andre steder blandet med græsafklip.
Vi ville nødigt undvære den. Kunne ikke drømme om at køre guld på genbrugspladsen. Vi har ingen "jydekrog" og trailer.
Ingeborg

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. april 2020 kl. 10.14

@Morten.
Jeg har idag en kompostkværn fra Bosch. Vistnok den som Søren viser på billedet.
Den er udstyret med valser.
Tidligere havde jeg en flismaskine med knive og det er bestemt ikke anbefalelsesværdigt.
F.eks. brænder harpiks sig fast på knivens skær og den får derfor svært ved at flise materialet.
Herforuden trækker knivene ikke materialet frem som valser gør det og materialet skal stoppes gennem kværnen.
Jeg er meget tilfreds med min Bosch og den tager alt fra grene på 30mm til bløde rosengrene og tyndt kvas.
Lige til at smide på komposten hvor det formulder hurtigt.
Den bruges i perioder dagligt eller ihverfald ugentligt.

Larmen er meget begrænset hvorimod flismaskinen med knive larmer nederdrægtigt (bl.a. væsentlig flere omdrejninger) hvilket resulterede i, da jeg brugte den type, at jeg flisede sjældent og derfor fik en større gren/kvasbunke liggende som skulle flises.
Valsemaskinen har hjul og ofte køre jeg den frem, hvor der beskæres og kværner - også en mindre portion - materiale med det samme.

Underneden på den viste kompostkværn er der en "skuffe" el. "balje" der opsamler det kværnede materiale.
Maskinen kan kun starte når den er sat i.
Udmærket i perioder hvor mængden der skal kværnes er lille.
Men hamrende upraktisk når det er større mængder fordi den hurtig fyldes og så kværner den ikke mere (materialet i "skuffen" transporteres tilbage op i kværnen og hindre nyt materiale i at blive kværnet).
Den gamle flismaskine jeg havde sendte blot materialet ud og undervejs kunne jeg flytte det væk fra maskinen med en rive.

Den viste maskine køre valsen op mod en aluminiumsklods. Afstanden til den klods skal være 0 hvilket vil sige, at man skal justere den ind efterhånden som den slides.
Det er derfor en sliddel som skal skiftes.
Min kværn har jeg haft i 5-6 år og har endnu ikke behov for at skifte den.

Du skal være opmærksom på hvad sliddele koster og hvor nemt det er at skifte dem.

En flismaskine som Lone beskriver larmer, som jeg skrev, og så skal der også være fremføring (som der er på Lones).
Det får dem op i et betragteligt højere prisleje og herforuden er der knivene der kan være vanskelige at skifte og ikke mindst slibe. Sløve knive får maskinen til at larme mere og slider endvidere uforholdsmæssigt på de mekaniske bevægelig dele.

Med en god og let betjent kompostkværn vil du kun have den gren/kvasbunke i haven som du evt. ønsker der skal være til pindsvin m.f.

Jeg kan ikke se der kan være et bedre princip end det min kompostkværn har og jeg kender derfor ikke til nyere kværne el. flismaskiner.
Så der kan være ny teknologi der gør kværne/flismaskiner endnu bedre (måske afholder jeg mig også fra at følge med, så tegnebogen ikke bliver overophedet).

16 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. april 2020 kl. 10.59

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. april 2020 kl. 23.40

@F. Christensen.
Kan du oversætte det?
Kvashugger og hakkelsesmaskine (jeg ved hvad en rugbrødsskære er ;)

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. april 2020 kl. 23.43

... Jeg fandt begge ved søgning.
Men det er vist ikke lige maskiner som man har - eller vil - have stående i en lille villahave ;)

Nyt svar til emnet »Det rene guld?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Det rene guld?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider