Forum

Bønner samme sted?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ditlev, 6. juni 2005 kl. 15.14

Hejsa,

Mit spørgsmål går på om det er tilrådeligt at dyrke bønner samme sted flere år i træk. Jeg ved at f.eks. Majs ikke volder problemer ved flere års kultur samme sted. Da bønner selv samler næring, og da mit bønnestativ er kraftigt konstrueret og træls at flytte rundt på, ville det passe mig fint om det kunne stå samme sted et par sæsonner. Giver det problemer?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 9. juni 2005 kl. 21.02

Generelt øges planternes sårbarhed overfor skadevoldere, hvis de dyrkes samme sted år efter år. Det har man vidst i århundreder. Årsagen er ikke at planten nødvendigvis bliver svagere, men især at jordboende sygdomme og skadedyr opformeres, idet infektionsrisikoen stiger med antallet af bakterier, larver eller svampesporer. Selv om det går godt nogle år, risikerer du, at hele afgrøden pludselig går til på én gang, hvis klimaforholdene er gunstige.

Jordbundsforhold og klima, spiller foruden sorternes resistens en rolle for, hvornår planten bliver syg. Jo højere indhold af omsat kompost og nedbrudt plantedække, desto bedre mikroklima opretholdes i jordbunden. Bønne vil ikke bryde sig om, at vokse i jord, hvor der er meget kvælstof, da symbiosen med de kvælstofsamlende bakterier hæmmes.

Intensiv dyrkning kan fx opformere svampe som Phytium, Fusarium og storknoldet knoldbægersvamp og andre bredspektrede svampesygdomme, hvilket hentyder til, at de har mange plantearter som værter. Du risikerer altså, at få problemer med spiring og rodudvikling i andre afgrøder efterfølgende.

Så brug du hellere sædskifte, selv om heldet har tilsmilet dig. Vil man monokultur, går det lidt bedre at dyrke samme afgrøde efter hinanden samme sæson, frem for flere sæsoner efter hinanden.

Nyt svar til emnet »Bønner samme sted?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Bønner samme sted?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider