Forum

Tulipanløg i spande

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. april 2020 kl. 10.48

I løbet af årene har jeg fodret mosegrise uden fri vilje. Derfor har jeg i de senere år lagt mine nye løg i sorte plastspande med godt dræn og især med løgene i et lag sand. Om vinteren står spandene tildækkede med granris og når vi når derhen, hvor de første spirer melder sig, flytter jeg spandene ned på terassen. Så får jeg fuld valuta for pengene og kan nyde blomsterpragten meget længe og også flytte lidt rundt på dem.
Når tulipanerne er afblomstrede, fjerner jeg hovederne og sætter spandene tilbage i min baghaves kratskov.
Ingeborg

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. april 2020 kl. 10.49

Glemte billederne

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. april 2020 kl. 10.49

Og en spandfuld i øjenhøjde.

3 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. april 2020 kl. 12.14

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. april 2020 kl. 12.36

Jeg har også flyttet nogle tulipaner fra haven, der havde stået i et år, op i en spand, men det er kun halvdelen, der er kommet. Jeg tror at det skyldes at jeg kun køber tupan løg efter farve og ikke ser så meget på sorten, hvor mange kun er et årig. Jeg har dog flere i haven, der kommer trofast.... Og heldigvis for det.

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 25. april 2020 kl. 21.30

Hos os er det nok ikke så meget mosegrise, men jeg synes tulipaner har det med at gå til over år. De mest holdbare er de kedeligste: Røde og gule "Darwin". Papegøjetulipaner holder heller ikke længe.

Men under mit brombærdække viste det sig, der stod nogle fine gulhvide frynsede og nogle sartgule. Og dem har jeg sat for 20 år siden...

Det, der med spande, ville jeg ikke orke, det er slemt nok, at skulle sætte løgene.
Og huske at vande i krukker! En del af mit krukkehold har stået fint i øsepøse pjaskvejret- og nu er de ved at gå ud fordi, det tænkte jeg da ikke lige på!

Nå, men noget har da overlevet, som jeg ikke troede ville: Mynter, skovmærker og spanske margeritter.

Mvh
Tine

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. april 2020 kl. 22.18

Jeg har gjort meget for at tulipanerne ikke skulle drukne eller have det for tørt. Lecakugler i et stofnet i bunden, som har huller. Derover jord fra plantesæk blandet med sand og kompost, herover et lag sand, som løget er lagt ned i. Dækket med plantejord. Spandene er dækket med granris, fordi de står i ly oppe min lille kratskov, hvor der kan komme besøg af rådyr. Når jeg ser spirer, kommer spandene ned på terassen og får vand, når jeg synes at jorden ser tør ud.
Jeg synes at det er umagen værd. Vi har iøvrigt nogle små højrøde tulipaner, som vi flyttede for 45 år siden. Der bliver ikke flere, men de kommer troligt. Det er botaniske tulipaner.
Ingeborg

7 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.01

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 1. september 2020 kl. 13.15

Mht. lecakugler i spande, behøver man ikke lægge dem i en sæk, hvis der tænkes på, at de kan løbe ud af potten.
I jem & fix fortalte en ekspedient mig, at jeg kunne købe En sæk store lecanødder, for så slap man for, at de forsvandt ud af krukken

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 1. september 2020 kl. 13.15

Mht. lecakugler i spande, behøver man ikke lægge dem i en sæk, hvis der tænkes på, at de kan løbe ud af potten.
I jem & fix fortalte en ekspedient mig, at jeg kunne købe En sæk store lecanødder, for så slap man for, at de forsvandt ud af krukken

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 1. september 2020 kl. 13.15

Mht. lecakugler i spande, behøver man ikke lægge dem i en sæk, hvis der tænkes på, at de kan løbe ud af potten.
I jem & fix fortalte en ekspedient mig, at jeg kunne købe En sæk store lecanødder, for så slap man for, at de forsvandt ud af krukken

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. september 2020 kl. 13.26

Hej S. Det er smart at have lecakuglerne i en sæk så man har styr på dem når potten engang skal tømmes. Dels kan de genbruges, dels ønsker man vel ikke at sprede et materiale som "aldrig" nedbrydes i haven (selvom kuglerne er ufarlige).

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. september 2020 kl. 15.24

Netop Claus!
Med kuglerne i en pose eller sæk syet af et gammelt gardin.... eller net fra løg, kartofler eller andrt har man styr på lecakuglerne når krukkerne skal tømmes . Så tørrer jeg poserne og genbruger dem.
Ingeborg

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 1. september 2020 kl. 16.06

Jo, jeg ønsker netop med dette naturmateriale at give jorden mere humus og så køber jeg en ny sæk lecakuglee året efter. På den måde, får jeg ikke evt. koncentration af plantesygdomme født videre☺

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. september 2020 kl. 16.34

Humus, Leca??
Leca er et keramisk materiale.

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. september 2020 kl. 18.30

Ja den med humus forstår jeg ikke. Iøvrigt er det hele -1,5 cm i diameter, altså ikke de fine perler.
Ingeborg

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 1. september 2020 kl. 23.09

Leca er bare ler, der er brændt, så jeg betragter det som et naturmateriale - ikke noget syntetisk, men lidt ligesom mår der sker store skovbrande sydpå og jorden igen bliver frugtbar. Jeg kalder det, at jorden gøres luftig for humus - ordkløveri

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. september 2020 kl. 23.23

Vi er enige om at leca er brændt ler eller som jeg skrev, et keramisk materiale. Det behøver vi ikke ordkløve mere over. Mht. humus er betydningen kort forklaret her: da.m.wikipedia.org/wiki/Humus Som sagt er der mange der bruger en pose fordi de ikke ønsker stadig flere lecakugler i havejorden. Det er længe siden jeg selv har brugt dem. Synes de er lidt opreklamerede, men jeg kan da se idéen hvis man vil undgå at en høj krukke bliver for tung.

18 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. september 2020 kl. 8.31

Og med hensyn til andre ting kan man blive klogere her:
lecakugler.dk/
Jeg hæfter mig navnlig ved kuglernes porøsitet og lethed. Det står fint beskrevet at man tilfører leret organisk materiale før det brændes og at dette forsvinder under brændingen, hvorved lufthullerne dannes. Det gør man jo ikke ved normal tæt keramik.
Nogle kugler coates og det er den slags jeg bruger.
Ingeborg
Ps. Spilder man lecakugler og kommer til at træde på dem, er de sorte som koks indeni..... og sviner ad h. til, hvis man får slæbt det ind på tæpper.

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 2. september 2020 kl. 9.24

Ja, jeg har leddegigt, så jeg bruger altid lecakugler i mine krukker. Og netop fordi jeg har gigt, bruger jeg mest plast, selv om jeg synes, at lerkrukker o.l. ser kønnere ud. Tilsamnen gør det krukkerne lettere ajt tumle i haven. Min have er ret stor, så her er der plads til at boltre sig i lerkugler☺. Samtidig mener jeg også, at de skåner planterne for at blive sure ved overvanding eller for meget regn.

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 2. september 2020 kl. 9.24

Ja, jeg har leddegigt, så jeg bruger altid lecakugler i mine krukker. Og netop fordi jeg har gigt, bruger jeg mest plast, selv om jeg synes, at lerkrukker o.l. ser kønnere ud. Tilsamnen gør det krukkerne lettere ajt tumle i haven. Min have er ret stor, så her er der plads til at boltre sig i lerkugler☺. Samtidig mener jeg også, at de skåner planterne for at blive sure ved overvanding eller for meget regn.

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 2. september 2020 kl. 9.24

Ja, jeg har leddegigt, så jeg bruger altid lecakugler i mine krukker. Og netop fordi jeg har gigt, bruger jeg mest plast, selv om jeg synes, at lerkrukker o.l. ser kønnere ud. Tilsamnen gør det krukkerne lettere ajt tumle i haven. Min have er ret stor, så her er der plads til at boltre sig i lerkugler☺. Samtidig mener jeg også, at de skåner planterne for at blive sure ved overvanding eller for meget regn.

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. september 2020 kl. 9.30

Der er flere grunde til at bruge leca i poser i bunden af krukker: planterne kommer ikke til at soppe i vand, når underskålen bliver fyldt i regnvejr, krukkerne bliver lettere at håndtere og der skal ikke udskiftes så store mængder plantejord om foråret. Jeg bruger coatede lecanødder. De porøse bliver efterhånden tunge af vand.
Ingeborg

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 2. september 2020 kl. 11.10

OK - coatede lecanødder? Hvor kan man købe dem?

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 2. september 2020 kl. 11.10

OK - coatede lecanødder? Hvor kan man købe dem?

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 2. september 2020 kl. 11.10

OK - coatede lecanødder? Hvor kan man købe dem?

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 2. september 2020 kl. 11.24

lecakugler.dk/ Via dette link, har jeg lige læst, at man skal tjekke om der står coated på sækken inden køb, da der endnu ikke ligger tilstrækkelige forskningsresultater på virkningen af coatede lecanødder til brug som dræn i krukker.

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. september 2020 kl. 12.50

S. Jensen
Lad venligst være med at trykke send flere gange efter hinanden. Dette forum er ikke så hurtigt som andre, hvor ens besked PLING
Kommer op på siden omgående.
Jeg har brugt de coatede i mine krukker de sidste 20 år .
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Tulipanløg i spande«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tulipanløg i spande

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider