Forum

Fersken »Frost«

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. april 2020 kl. 20.43

Jeg har klippet mig selv og planteskolen har fået de sparede pengene og jeg en ferskenplante. Ups. Jeg kom til at bestille n fersken og ville i grunden have haft en figen.
Vi har en helt bar gavl mod syd, så et espaliertræ var oplagt.
Men jeg er meget i tvivl om formen, hælder dog til vandret espalier.
Gode ideer er velkomne.
Jeg synes ikke at den skal stå præcis midt i gavlen. I morgen vil jeg se på muren og holde øje med hvor der er sol længst.
Ingeborg

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. april 2020 kl. 22.49

Min far havde for en del år tilbage en fersken som han satte i drivhuset, men fik problemer med den. Dels pga at den ikke blev rigtig bestøvet, da den jo blomstrede før bierne kom på vingerne og det med at gå med en pensel var bare ikke ham og dels blev den stor med tiden. Så hangravede den op og satte den udenfor drivhuset. Nu er det nok 15 år siden at træet forlod drivhuset og er nu et stort flot træ, der blomster overdådig og samtidig bliver bestøvet at bierne. Så jeg ville ikke gøre noget med at binde grenene op som det står skrevet i de gamle havebøger, men bare passe og pleje det. Hvis der sidder nogle grene i vejen beskæres det, men ellers vil jeg ikke gøre noget særligt.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. april 2020 kl. 22.55

Den fersken jeg har købt er Flad i grenbygningen fordi jeg udvalgte den med espaliering for øje. Det er den eneste plads jeg har til den og så vil den pynte på en bar gavl.
Ingeborg

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. april 2020 kl. 23.22

Det skal nok blive godt. Hvis du vil have en figen kan jeg sende en til dig til efteråret. Min far skar sin figen lidt ind, så jeg fik masser af stikling materiale af ham.
Figen vil jeg tro er en Precose de dalmatie, som er en af de mest fantastiske og hårdføre figner jeg har afprøvet herhjemme og som bære nogle lækre frugter.

Min fars kone fik den da hun fyldte 50 år, så den har 26 år på bagen. I de sidste 3 år har jeg været hjemme og både spise og plukke frugter fra den.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. april 2020 kl. 8.25

Man har altid sagt at et ferskentræ bør stå op ad en mur pga. varmen. Men blomsterne springer så tidligere ud og får mere frost. Et ferskentræ plantet frit i haven får senere blomster og giver flere frugter. Men kan så blive udsat for fersken blæresyge. Det er min erfaring med 4 ferskentræer i mange år.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. april 2020 kl. 8.35

Hej MogensNetop denne sort FROST skulle ikke få ferskenblæresyge. Men godt råd med hensyn til espaliering?
Ingeborg

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. april 2020 kl. 8.36

Undskyld stavefejl. Jeg ser det ikke, før jeg har trykt på send knappen.
Ingeborg

7 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.01

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Fersken »Frost««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Fersken »Frost«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider