Forum

Beskæring af mit espalier ferskentræ.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. maj 2020 kl. 20.24

Jeg er klar til at beskære mit ferskentræ, men at google vedr. beskæring, blev jeg nærmest rundtosset af. Derfor har jeg lavet et billede med tal på mine grene. Jeg håber at en kyndig person vil guide mig.
Først og fremmest er jeg meget i tvivl om gren nr. 1, som er kraftig, men i en vinkel på 90 grader ud fra stammen. De øvrige grene ligger»flade« og vil nemt kunne espalieres. Skal de kortes?, Skal nogen af dem væk? Og hvad med selve hovedstammen? den er næsten 2 m høj. Jeg håber på hjælp.
Med venlig hilsen
Ingeborg

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. maj 2020 kl. 20.26

NB . Kantlisterne er spritbejdsede og efterbehandlet med rå linolie.
Målene er ca. 2x2 m.
Ingeborg

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. maj 2020 kl. 23.11

1 skal væk, men de andre skal du ikke bekymre dig om nu.
Står træer i potte?

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. maj 2020 kl. 23.48

Tak for svaret.
Jeg skærer 1`væk. Hvad med toppen af stammen?

Træet var med net omkring rodklumpen. Jeg har gravet meget jord væk og har erstattet med havemuld fra et humusrigt sted + almindelig jord og kompost. Podestedet er ved jordoverfladen. Det ser ud som om træet står i potte, det gør det ikke længere, men jeg har sat et skjold af plast mod muren. (Det øverste af en halv 20 liters plastspand). Jeg købte nogle plastspande sidste år fordi jeg saver bunden ud i 10 cm højde og bruger den til underskåle til krukker. Den øverste bundløse del bruger jeg til at sætte omkring "kuldskære" planter. Halve løse overdele sætter jeg omkring mine frilandstomater om natten - bare lige i starten.
Ingeborg

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. maj 2020 kl. 0.32

Man beskærer ikke et fersken træ på dette her niveu , lad det dog have lov til at udvikle sig .........

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. maj 2020 kl. 7.48

Hej
Som jeg skrev er der så mange forvirrende budskaber om beskæring af ferskentræ og en af artiklerne fortæller at man skal starte beskæringen mens træet er ungt.
Jeg kan se at gren 1 skal væk for allerede nu for at få en harmonisk grenbygning. Jeg har også læst at fersken ikke bryder fra gammelt træ, så hvad er gammelt i denne forbindelse ?
Ingeborg

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. maj 2020 kl. 8.03

Her har jeg læst om hvorfor man skal og hvordan man beskærer et ferskentræ. Håber at oversættelsen til dansk er forståelig.
forum.mein-schoener-garten.de/viewtopic.php?t=4818638
Ingeborg

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. maj 2020 kl. 8.12

Og et link på dansk
www.havearkitektgruppen.dk/havetips/Beskaering_af_fersken.html
Det modsiger desværre Svend Høsts bidrag, hvor jeg overhovedet ikke skal beskære på nuværende tidspunkt.
Ingeborg

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. maj 2020 kl. 8.34

Kan man forstå at jeg er forvirret nu ?
Her står at det er meget vigtigt at jeg beskærer nu.

www.havesider.dk/planteleksikon/frb40.html

Ingeborg

9 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.00

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juli 2021 kl. 16.06

Bare 1 år senere, plantet forår 2020, høst 4 ferskner. I år 2021 er træet vokset enormt meget og jeg har bestøvet med pensel. Resultat 23 frugter, heraf 4 faldet af.
Men hvad gør jeg med den enorme tilvækst ? Træet står direkte i jorden, ikke i potte. Det er bare rn halv spand uden bund jeg har sat udenom.
Ingeborg

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juli 2021 kl. 16.07

1 gren med frugt.
Ingeborg

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Lindberg, 29. september 2023 kl. 14.37

Hej Ingeborg, jeg står her 2 år senere i samme situation som dig. Det er godt svært at blive klog på.

Hvordan fik du det løst ?

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. september 2023 kl. 17.20

Hej Anders
I år var træet vokset voldsomt. 13 frugter høstet. Jeg opgav at beskære efter "kunstens regler". Beskar de lange grene med blade og lod små knudrede grene stå. Jeg skar næsten ned til det niveau træet havde 1. År.
I går opdagede jeg at træet havde fået 5 blomster. Jeg skar ned efter høsten sidst i august.
Så håber jeg på det bedste. Jeg vedhæfter 2 billeder.
Ingeborg

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. september 2023 kl. 17.29

Og efter beskæringen

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Lindberg, 3. oktober 2023 kl. 19.46

Det er da virkelig blevet et stort og flot træ ! Tak for opdateringen, jeg tror at jeg selv venter med at gøre noget videre med det indtil foråret. Men jeg kan se på dit træ at jeg bliver nødt til at få lidt styring på det, da det ikke kan blive lige så højt :)

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. oktober 2023 kl. 7.04

Hej Anders
Jeg tror at du skal beskære NU, for den eneste regel jeg fulgte var: stenfrugt beskæres straks efter høsten.
Ingeborg

17 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. oktober 2023 kl. 22.11

Slettet af administrator 9. oktober 2023 kl. 16.45.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. oktober 2023 kl. 23.10

Er rapporteret

Nyt svar til emnet »Beskæring af mit espalier ferskentræ.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Beskæring af mit espalier ferskentræ.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider