Forum

Laurbær -spiselig

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 24. maj 2020 kl. 8.29

Hejsa
Jeg har/havde en laurbær, ca 16 år gammel og godt en meter høj. I år så den lidt miserabel ud, men med masser af grønne blade og også visne blade. En ven spurgte om der kunne laves en stikling af den, Så jeg Har forsøgt. Nu har jeg brug for kommentarer/råd/hjælp/opbakning mht til om min egen - og stikling overlever:
Jeg savede roden over m en sav I to halvdele. Satte hver stk i god pottemuld iblandet sten, hestemøg og masser af egen kompost. Og vandet👍
To billeder flg.
jeg har klippet al det visne væk, skåret af toppen af alle skud og prøvet at forme. Skal jeg klippe mere ned eller?

Roden på den gamle plante trængte i den grad til jord, syntes at rødderne så tørre ud, men da der var masser af grønne blade og nye skud på, tror jeg stadig rødderne er levende.
Vh Benedikte og på forhånd tusind tak for svar

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 24. maj 2020 kl. 8.30

Dette er den mindste stikling

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 24. maj 2020 kl. 8.30

Dette er resten

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. maj 2020 kl. 9.28

Hej Benedikte Rasmussen

Vent lidt med at tage saksen i brug - det kan være, at ompotningen til mere næringsrig jord + måske mere vanding en periode kan være tilstrækkeligt.
Begynder bladene at tørre ud og der ikke sker nogen knop- og skuddannelse kan du klippe ca 1/3 af grenene og håbe på dermed at have skaffet bedre balance mellem rod og top. Men det bliver måske slet ikke nødvendigt.

En beskæring med mål om en velformet busk sker bedst i to omgange: Skal der fjernes store grene : Beskær i april.
Gælder det mindre grene og unge skud: Beskær i juni.
Især for juni-beskæringen: Klip altid over udadgående knop (set ift buskens lodrette midterakse)

Der er en anden vej til formering end den, som du har valgt. Den er mindre indgribende overfor "moderplanten" og giver ofte et fint resultat - men naturligvis mindre planter.
Den mindre indgribende metode består at lave stiklinger på traditionel vis - bedste tidspunkter er marts/april eller august.
Klip nogen 10 - 15 cm lange, kraftige skud af en velvoksen plante, tage de nederste blade af og sætte stiklingerne i porøs, fugtig men ikke stærkt gødet jord. Jorden kan fint være havejord iblandet en smule havekompost. Dæk evt jorden med 1 cm sand (ikke strandsand) efter at stiklingerne er på plads.
Placer potten, så den ikke får sollys og dæk løst med en klar plastpose, holdt oppe af fx fire træpinde (grillspyd kan fint bruges) så plastposen ikke rører ved stiklingerne.
Når roddannelsen er godt igang og der begynder at komme nye knopper / blade fjernes plastposen og planten vænnes til mere og mere sol og der pottes om i større potte med mere næringsholdig jord.
Hold hele tiden jorden fugtig (men ikke drivvåd!) & sørg for godt dræn.

Held og lykke med gaven til din ven !

Venlig hilsen
Lone

4 af 4 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 19.44

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Laurbær -spiselig«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Laurbær -spiselig

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider