Forum

Klipning af ung bøgehæk i højden

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Chris Bjerre Klingenberg, 25. maj 2020 kl. 23.06

Jeg har ca. 50 meter bøgehæk som er plantet i efteråret 2018. Den er sat i to rækker på hver side af et havehegn på 65 cm og hækken skal ende med at være omkring 70 cm høj. Jeg ønsker den så tæt som muligt helt fra jorden og op. Her i foråret 2020 er mange af planterne (omkring halvdelen) allerede vokset over hegnet og måler ca. 70-90 cm.

Mit spørgsmål er bør jeg klippe hækplanterne af i toppen i den ønskede højde allerede nu, så de aldrig bliver højere en de skal ende med? Eller skal jeg lade dem skyde i luften, måske de bliver tættere/kraftigere i bunden af det?

Mvh Chris

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. maj 2020 kl. 23.37

Hvis du klipper toppen plejer de som regel at skyde lige under toppen, og mange gøre sådan. Men væksten følger saksen, så du vil se en kraftig nyvækst i toppen til at starte med, men jeg ville alligevel klippe dem som du skriver ned til blivende højde. Det ser efter min mening pænere ud. Så snart at du klipper siderne vil disse ligeledes blive tættere med tiden.

Nyt svar til emnet »Klipning af ung bøgehæk i højden«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Klipning af ung bøgehæk i højden

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider